Liitin pohdintaa

Keskustelua kotiäänentoistosta

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
MakeMaukas
Amatööri
Posts: 94
Joined: Thu Sep 04, 2003 13:45
Location: Mikkeli

Liitin pohdintaa

Post by MakeMaukas »

Olen hiukkaisen vielä vajavainen näistä dvd - tv/näyttö/tykki liitännöistä. Sen luulen tietäväni että komposiitti sekä S-videoliitännät ei tarjoa parasta kuvaa ja niitä on käytettävä vain äärimmäisessä hädässä.
Mietityttämään jäi se että kun tässä olisi taas kaksi telkkaria ostoharkinnassa ja toisessa ilmoitettiin että liittiminä oli (S-videon lisäksi) 2 X Scart liittimet ilman lisäinfoa. Toisessa ilmoitettiin taas sitten niin että liittiminä oli 2xScart (SVBS/RGB, SVBS/S-video). :shock:
Onko siis tuon toisen (vähän kalliimman 100hz)telkkarin Scart (SVBS/RGB) liitäntä parempi kuin tuon (pikkaisen halvempi 50hz) telkkarin Scart liitännät ilman lisämerkintöjä? :?:
Kertokaa ja opettakaa vaikka näitä liitäntöjen perusteita kun ei voi kaikkea puolivalmis insinöörikään tietää.
Tosin digibokseissa ei taida olla komposiitti/s-video/(normaali?)scart lisäksi muita erikoisempia liitäntöjä? DVD-soittimissa olen nähnyt vaikka mitä erivärisiä liittimiä, mutta kun en niistä tiedä enempää. :oops:
Joten valaiskaa minua oi te kotihiffistelijät siellä jossakin.
pullo Jaloviinaa ja asbestihanskat...
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Post by Webmastaah »

Vaikeahan sitä on tietää sähköisen toteutuksen laatua noissa telkkareissa, mutta noin periaatetasolla RGB-moodi on paras Scartin liitäntätavoista. Tällöin tavara on aina lomitettua.

Lomittamatonta materiaalia (ja myös lomitettua näin halutessaan) voi vetää komponentti-liitännän kautta, mutta usein ammutaan itseään nilkkaan, kun muutettaan lomitettu signaali lomittamattomaksi esim. DVD-soittimen sisällä ja vedetään se "eriväristen liitinten" eli komponenttilähtöjen läpi. Muutos on usein karmaisevan huono ja nyhtämistä yms. häiriötä tulee enemmän kuin lääkäri määrää. Komposiittia ja komponenttia ei sitten saa termeinä sekoittaa keskenään.

Oikein toteutettuna ei RGB-scartin ja lomitetun komponentin kuvaa tahdo oikein eroittaa toisistaan. Huonosti progressiiviseksi muutettu (=lomitus poistettu) signaali jää em. nyhtämis yms. syiden takia mielestäni pahnan pohjimmaisesksi, komposiittiakin huonommaksi (Jos siis liiketoisto kärsii muutoksessa). LCD-telkkareiden omistajat tuskin huomaavat enää pientä lisänyhtämistä telkuissaan :wink:
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply