Tervetuloa foorumille! On tainnut tuo kyseinen malli poistua myynnistä, kun ei siitä tosiaan mitään tietoa tahdo löytyä. Onneksi on sentään ehtymätön arkistoidun tiedon lähde, eli tämä meidän foorumi
Tällaisen vastauksen löysin itse kirjoittamanani, kyseessä on kymppituumainen SPL Pro F-sarjalainen, postauksen päivämäärä 27.12.2003:
SPL Pro F-10 mallille suositellaan 15-30 litran suljettua koteloa tai 25-35 litran refleksikoteloa, joten jos kyseessä on tuo malli niin ollaan jo vähän yläkantissa... SPL:llä tosin taitaa olla useampiakin malleja tuota kymppituumaista, saattaa olla eri vaatimukset niillä.
Yleensä ottaen 45 litraa on kyllä aika paljon kymppituumaiselle, moni 15" subikin toimii pienemmässä. Eipä silti, koteloa on muuten HUOMATTAVASTI helpompi pienentää kuin suurentaa, eli kokeilemalla löydät varmaan sopivan tilavuuden.
Aloittele vaikka tuosta 45:stä litrasta jos se ei vie liikaa tilaan kontista ja tunge koteloon kakkosnelosen pätkiä, tiiliä tai muuta kiinteää tavaraa vähän kerrassaan niin saat kotelon tilavuutta pienennettyä sopivasti ja kuuntele välillä ääntä. Nämä siis tietysti vain testauksen ajan, ei ole kovin mukavaa jos jarruttaessa tiilet tulevat kartiosta läpi. Kakkosnelosen tietysti saat ruuvattuakin kiinni koteloon sisäpintaan jos alkaa kuullostaa sopivalta. Samalla saat vähän lisäjäykkyyttä koteloon.
Muista myös laittaa vanua koteloon, ja sen määrälläkin voit hienosäätää soundia. Kotelon tulee olla mahdollisimman tiivis ja tukeva, äläkä edes harkitse mitään lastulevyviritelmiä, reilusti vaan MDF:ää tai vaneria. Kotelon suuntauskin vaikuttaa huomattavasti ääneen, eli pyörittele kotoloa kontissa ja testaa välillä.
Jakotaajuus kannattaa myös kuunnella tarkkaan (luultavasti paras säätö löytyy 40-60 Hz:n väliltä ja kaikenlaiset "Mega-Hyper-Super-Bass" korostimet pois mankasta, samoin kuin mankan normaali bassosäätö nollille, mieluusti jopa miinuksen puolelle. Joissain laitteissa se säätää jopa noin 100 Hz:n taajuuksia ja plussan puolelle säädettynä tuloksena on järkyttävä kumina... Itse en ole vielä kuullut yhtään autoa joka soisi subin kanssa hyvin jos bassokorostuksia on käytetty. Jos "paukkua" tarvitsee subipuolelle enemmän, niin vahvistimen herkkyysruuvista kääntämällä saa koko subialueen tasoa nostettua.
Eli jos kyseessä on 10":n elementti, niin olisi aikas lailla liian suuri kotelo kyseessä, mutta jos kyseessä on vaikka 15":n (Onkos F-sarjassa moista?), niin ei välttämättä enää kovin kaukana olla. Laadukkaat elementit toimivat yleensä melko pienissä koteloissa, halpiksissa saattaa joutua vähän tinkimään konttitilasta kotelon takia
Eli pienentäminen on helppoa, kunhan muistaa ettei lähde ajelemaan kotelossa olevien tiiliskivien tai kakkosnelosten kanssa, vaan testaa niillä sopivan kotelokoon ja pienentää sitten kotelon sopivaksi. Pienennys onnistuu helposti esim. sirkkelillä, eli ohjuria vasten voi lyhentää valmiiksi kasattuakin koteloa tarvittavan määrän. Tämä onnistuu pyörittämällä koteloa ja leikkaamalla yksi kylki kerrallaan auki kunnes kotelon päätylevy ja kylkien jämät putovat pakettina pois, sitten vaan uusi päätylevy liimalla ja ruuveilla kiinni. Muista poistaa leikkauskohdasta ruuvit, ettei terää keljuttaisi niin kovasti...