project megane
Moderator: Moderaattorit
project megane
Guten tag itse kullekin säädylle. Täällä taas yksi vanha nyyppä lisää.
Kesä on tullut ja sen myötä myös auton hifistys. 1,5v siihen meni että auton alkuperäinen äänestys alkoi kuulostamaan hieman heikohkolta omin silmin.
Parannusta pitäisi saada ja budjettiahan ei tietenkään tälle osastolle ole nimeksikään.
No, osastoa on kuitenkin katsastettu ja sopivia komponentteja lyöty lähes lukkoon pitkällisen harkinnan jälkeen. Ongelman ydin löytyy kuitenkin seuraavassa vaiheessa eli:
Laitteiston(jos sitä nyt siksi voi kutsua) suunnittelu ja asennus. Jostain syystä nikkarointi ja rakentelu ei oikein luonnistu ja suunnittelukin ontuu johtuen harjoituksen puutteesta todnäk.
Aikaisempaa kokemusta löytyy ainoastaan johtojen vedosta? -87 peukeottiin sekä jostain vahvistin/vaihtajan kiinniruuvvauksesta peitelevyyn.
Kun nyt olen muutenkin tulossa kesälomalle joensuuhun niin ajattelin kysäistä täältä hieman apua tuohon asennustyöhön. Eli onko joensuussa avuliaita herroja jotka pystyisivät pientä korvausta vastaan auttamaan
laitteiston asennustyössä?
Voihan tietenkin olla että en tarvitse kuin tarpeeksi hyvän neuvontapalvelun jolloin voisi olla mahdollista yrittää räpeltää itsekin mutta sen varmaan näkee ja kokee vasta kun pääsee kuuntelemaan ammattimiehiä.
Laitetaan nyt vielä kaavailtua laitteistoa:
Alpine 9815R
Rainbow CSX 265
MTX Thunder 8" subi
Phoenix Gold M44
Vahvari ja subi on nuoruusvuosilta jääneitä komponentteja. Kaipa ainakin vahvarilla pitäs pärjätä jonkun aikaa. Erillissarjaa olen pohtinut kovasti mutten ole päässyt oikein täyteen varmuuteen asiasta. tosin 150e kantturoiden hintaluokassa ei taida übersarjaa ollakkaan. Laitteistoa saa kommentoida ja antaa parannusehdotuksia ottaen kuitenkin huomioon hintaluokan.
Kesä on tullut ja sen myötä myös auton hifistys. 1,5v siihen meni että auton alkuperäinen äänestys alkoi kuulostamaan hieman heikohkolta omin silmin.
Parannusta pitäisi saada ja budjettiahan ei tietenkään tälle osastolle ole nimeksikään.
No, osastoa on kuitenkin katsastettu ja sopivia komponentteja lyöty lähes lukkoon pitkällisen harkinnan jälkeen. Ongelman ydin löytyy kuitenkin seuraavassa vaiheessa eli:
Laitteiston(jos sitä nyt siksi voi kutsua) suunnittelu ja asennus. Jostain syystä nikkarointi ja rakentelu ei oikein luonnistu ja suunnittelukin ontuu johtuen harjoituksen puutteesta todnäk.
Aikaisempaa kokemusta löytyy ainoastaan johtojen vedosta? -87 peukeottiin sekä jostain vahvistin/vaihtajan kiinniruuvvauksesta peitelevyyn.
Kun nyt olen muutenkin tulossa kesälomalle joensuuhun niin ajattelin kysäistä täältä hieman apua tuohon asennustyöhön. Eli onko joensuussa avuliaita herroja jotka pystyisivät pientä korvausta vastaan auttamaan
laitteiston asennustyössä?
Voihan tietenkin olla että en tarvitse kuin tarpeeksi hyvän neuvontapalvelun jolloin voisi olla mahdollista yrittää räpeltää itsekin mutta sen varmaan näkee ja kokee vasta kun pääsee kuuntelemaan ammattimiehiä.
Laitetaan nyt vielä kaavailtua laitteistoa:
Alpine 9815R
Rainbow CSX 265
MTX Thunder 8" subi
Phoenix Gold M44
Vahvari ja subi on nuoruusvuosilta jääneitä komponentteja. Kaipa ainakin vahvarilla pitäs pärjätä jonkun aikaa. Erillissarjaa olen pohtinut kovasti mutten ole päässyt oikein täyteen varmuuteen asiasta. tosin 150e kantturoiden hintaluokassa ei taida übersarjaa ollakkaan. Laitteistoa saa kommentoida ja antaa parannusehdotuksia ottaen kuitenkin huomioon hintaluokan.
Last edited by lead on Tue Jun 12, 2007 22:12, edited 1 time in total.
- uuniperuna
- Jäsen
- Posts: 136
- Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
- Location: Joensuu
Ja tulta löytyy markun yhteystietoja jos ei ole entuudestaan tuttu kaveri http://www.makenaudio.fi/
Määrittele kunnon asennus.uuniperuna wrote:Onko tarkotuksena tehdä minkälaiset asennukset? Kunnon asennuksia ei nimittäin päivässä tehdä. Jos auto joutaa muutaman päivän seisomaan niin kysäseppä Sivosen Markulta asiaa.
Kyllähän sitä nyt pitää johdot vetää ja ruuvata(pultata) laitteet kiinni asianmukaisesti. Mutta nysväystä ei ole tarkoitus harjoittaa, ainakaan vielä.
Pitääpä ottaa yhteyksiä markkuun päin jahka pääsen jenssiin.Mako wrote:Ja tulta löytyy markun yhteystietoja jos ei ole entuudestaan tuttu kaveri http://www.makenaudio.fi/
Meganen viritys tapahtunee pikkuhiljaa kesän aikana kun sopivaa laitteistoa katsastellaan.
Tässä nyt kuitenkin ensimetreiltä etuovien vaimennusta/erillissarjan asennusta arvuutellessa muutamia kuvia.
Purin kuskin etuoven verhouksen. Meni muutama tovi ihmetellessä miksi verhous ei lähde irti vaikka kaikki torxit oli irrotettu. tutkailin hieman asiaa ja päätin kokeilla raakaa voimaa ja kuinka ollakkaan verhous irtosi hieman. Olivatkohan tehtaalla laittaneet kiinni vai oliko joku viritellyt omiaan kun koko verhous oli vedetty sikaflexillä kiinni.
Kivasti sai repiä hiki otsalla että lähti irti mokoma muoviklöntti.
Tässä nyt kuitenkin ensimetreiltä etuovien vaimennusta/erillissarjan asennusta arvuutellessa muutamia kuvia.
Purin kuskin etuoven verhouksen. Meni muutama tovi ihmetellessä miksi verhous ei lähde irti vaikka kaikki torxit oli irrotettu. tutkailin hieman asiaa ja päätin kokeilla raakaa voimaa ja kuinka ollakkaan verhous irtosi hieman. Olivatkohan tehtaalla laittaneet kiinni vai oliko joku viritellyt omiaan kun koko verhous oli vedetty sikaflexillä kiinni.
Kivasti sai repiä hiki otsalla että lähti irti mokoma muoviklöntti.
Last edited by lead on Sun Jul 06, 2008 18:03, edited 1 time in total.
- uuniperuna
- Jäsen
- Posts: 136
- Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
- Location: Joensuu
Ei lähde sisäpelti irti.uuniperuna wrote:Lähteekö ovesta sisäpelti pois? Jos lähtee niin eikun sisäpelti molemmin puolin mattoa täyteen ja ulommainen pelti vain toiselta puolelta kiitos
On hieman hankala ja ahdas paikka tuo ulkopelti yrittää vaimentaa ja sisäpellin sisäpuoli mahdoton.
Ja tuo sisäpellin peittäminenkin näyttää hieman hankalalta koska tuossa on joku ihme muovihäkkyrä. Ideoita?
- uuniperuna
- Jäsen
- Posts: 136
- Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
- Location: Joensuu
Mikä on tuon "ihmemuovin" olemassaolon tarkoitus? Jos ei ole mitään järkevää selitystä niin pois vaan. Iso reikä kannattaa mielestäni tukkia esim. ohuella pellillä tai vanerilla joka sen jälkeen vaimennetaan.Kiinnitys tukevasti ruuveilla tai tiivisteliimalla. Kaiuttimen takaa ovesta kannattaa myös vaimentaa kunnolla vaikka rystyset ja kynnet menisikin. Ovipahvin voi myös käsitellä sisäpuolelta kuidulla jos mielenkiintoa riittää. Ohut kerros kuitua tekee jo ihmeitä jäykistäessään pahvin. Sit kannattaa ihan käsipelissä testailla kaikki mahdolliset ripustimet ym kiinnitysosat etteivät jää pärisemään. Oven vaimennus kannattaa tehdä aikaa ja työtä säästämättä. Itsekin joskus vaimensin mielestäni todella hyvin ja aikas kivat pärinät sain aikaan mideillä. Eli tästä viisastuneena teenkin tällä kertaa homman kunnolla jota suosittelen myös sinulle. Kaikki minkä saat vaimennettua resonoinnilta vaikuttaa lopputulokseen ratkaisevasti. Sit kun vaimennukset on tehty niin alkaa elementin asennus TUKEVASTI paikoilleen. Varaa hermoja ja vaikkapa olutta tähänkin hommaan
Kävin tänään hakemassa makelta hieman tarvikkeita.
Dynamaattia odotellessa pitää vetää johdotukset. Virtakaapelin paksuudeksi laskettiin 33mm jolla saa jo subille erillisen vahvistimen jahka tuntee tarvetta nostaa tehoja. Erillissarjaksi make suositteli rainbowin uutta sax sarjaa. Oliko tuo miten hyvä tossa autosoundin testissä? viis varttisen saa heittämällä oveen ilman muutoksia joten ainakin toistaiseksi siihen on tyydyttävä.
Mitäs arvelette riittääkö 6 kpl 812 x 457 mm vaimennusmattoja ovien lisäksi takakontin vaimennukseen?
Mites sitten olisiko tarvetta vaimennusmassalle? Ajattelin että sillä voisi vetää reunat ja kohdat joihin tuo dynamat ei taivu. Onko suurta vaikutusta vai hyödytöntä? Ja sitten voiko käyttää jotain sikaflexiä tai tiivisteliimaa jolla kiinnittää noita oven metallitankoja kiinni peltiin ettei pärise? Oliko joku tietty liima/massa jota kannattaa käyttää?
OT: sattui maken luona silmään keltainen t4 volvo josta kuulemma on kutiteltu aika kunnioitettavia lukemia. Onko omistaja tuttu autohifipiireissä vai ihan random heppu. Makekin saa vastata kun en kehdannut sen enempiä kysellä visiitillä.
Niin ja vielä henkilökohtainen tiedotus. Ajattelin liittyä teidän kunniakkaaseen tiimiinne. Kai sinne tämmönen rookiekin kelpaa.
Dynamaattia odotellessa pitää vetää johdotukset. Virtakaapelin paksuudeksi laskettiin 33mm jolla saa jo subille erillisen vahvistimen jahka tuntee tarvetta nostaa tehoja. Erillissarjaksi make suositteli rainbowin uutta sax sarjaa. Oliko tuo miten hyvä tossa autosoundin testissä? viis varttisen saa heittämällä oveen ilman muutoksia joten ainakin toistaiseksi siihen on tyydyttävä.
Mitäs arvelette riittääkö 6 kpl 812 x 457 mm vaimennusmattoja ovien lisäksi takakontin vaimennukseen?
En tiedä tuon ihmemuovin tarkoitusta. Ei se näyttäisi tärkeä olevan joten pois lähtee. Tuo vaimennus tulee varmasti olemaan haastavin osa tässä projektissa ja yritän tehdä sen parhaani mukaan. Tuota vanerihommaa pitää vielä miettiä. Mites sen saa tuohon kiinni niin että se olisi tarpeeksi tiivis? Saakohan sen kiinnitettyä olemassa olevilla pulteilla/muttereilla...Mikä on tuon "ihmemuovin" olemassaolon tarkoitus? Jos ei ole mitään järkevää selitystä niin pois vaan. Iso reikä kannattaa mielestäni tukkia esim. ohuella pellillä tai vanerilla joka sen jälkeen vaimennetaan.Kiinnitys tukevasti ruuveilla tai tiivisteliimalla. Kaiuttimen takaa ovesta kannattaa myös vaimentaa kunnolla vaikka rystyset ja kynnet menisikin. Ovipahvin voi myös käsitellä sisäpuolelta kuidulla jos mielenkiintoa riittää. Ohut kerros kuitua tekee jo ihmeitä jäykistäessään pahvin. Sit kannattaa ihan käsipelissä testailla kaikki mahdolliset ripustimet ym kiinnitysosat etteivät jää pärisemään. Oven vaimennus kannattaa tehdä aikaa ja työtä säästämättä. Itsekin joskus vaimensin mielestäni todella hyvin ja aikas kivat pärinät sain aikaan mideillä. Eli tästä viisastuneena teenkin tällä kertaa homman kunnolla jota suosittelen myös sinulle. Kaikki minkä saat vaimennettua resonoinnilta vaikuttaa lopputulokseen ratkaisevasti. Sit kun vaimennukset on tehty niin alkaa elementin asennus TUKEVASTI paikoilleen. Varaa hermoja ja vaikkapa olutta tähänkin hommaan Smile
Mites sitten olisiko tarvetta vaimennusmassalle? Ajattelin että sillä voisi vetää reunat ja kohdat joihin tuo dynamat ei taivu. Onko suurta vaikutusta vai hyödytöntä? Ja sitten voiko käyttää jotain sikaflexiä tai tiivisteliimaa jolla kiinnittää noita oven metallitankoja kiinni peltiin ettei pärise? Oliko joku tietty liima/massa jota kannattaa käyttää?
OT: sattui maken luona silmään keltainen t4 volvo josta kuulemma on kutiteltu aika kunnioitettavia lukemia. Onko omistaja tuttu autohifipiireissä vai ihan random heppu. Makekin saa vastata kun en kehdannut sen enempiä kysellä visiitillä.
Niin ja vielä henkilökohtainen tiedotus. Ajattelin liittyä teidän kunniakkaaseen tiimiinne. Kai sinne tämmönen rookiekin kelpaa.
Tervetuloa tiimiimme. Kaikki autohifistä kiinnostuneet ovat tervetulleita! Noita ovien tiivistyksiä lähtisin tekemään niin että ainakin suurimmat reiät umpeen. Voit leikata vaikka pellistä tai vaneristä pikkuisen suuremman palan saman muotoisena ja laittaa vaikka peltiruuveilla ja sialla kiinni. Tosin silloin se on sit siinä eikä lähde kun ovea vaihtamalla. Päälle dynamattia kerros niin ei pärise. Tarkista ovipahvin paikoilleen sopivuus aika-ajoin! Vaimennus mattoa kannattaa laittaa myös pyöräkaariin takakontin puolelle myös koko kontin lattia pinnat ja sivut kannattaa myös vaimentaa. Samoin hattuhylly jos sellainen on. Tuppaa rämisemään riittävästi jo pienelläkin subilla. Näillä alkuun.. Niitä tankoja en lähtisi liimailemaan, voi olla että niiden pitääkin liikkua
- uuniperuna
- Jäsen
- Posts: 136
- Joined: Tue Jun 21, 2005 13:50
- Location: Joensuu
Juu Volvo kuuluu meidän perheeseen, johon kuuluu myös toinenkin keltainen paholainen Audi S4. Voidaan keskustella auosta kun törmäillään jossain tapahtumassalead wrote:
OT: sattui maken luona silmään keltainen t4 volvo josta kuulemma on kutiteltu aika kunnioitettavia lukemia. Onko omistaja tuttu autohifipiireissä vai ihan random heppu. Makekin saa vastata kun en kehdannut sen enempiä kysellä visiitillä.
Joo keltainen sen pitää olla. No hyväksytään myös valkoinen.