Page 2 of 2

Posted: Mon Jun 18, 2007 20:59
by Webmastaah
Niin siis tuo 150 A:n ANL -sulake tulee pesän kanssa mukaan, mutta on tarkoitettu akun lähelle kytkettäväksi 30 sentin johdolla. Itse laitteessa on varmaan myös sulake/sulakkeet, mutta koosta en ole ihan varma kun ei sivua enää sattunut silmään. Voi toki siinäkin olla 150 A:n nalli, mikäpä jottei (Tai voi olla olematta ollenkaan sisäistä sulaketta, paha mennä sanomaan kun en ole nähnyt livenä)

Posted: Mon Jun 18, 2007 21:02
by Webmastaah
Ja vielä sen verran, että tuon 14,4 V:n pitäminen yllä autossa ei onnistu oikein mitenkään normaalilaturi/akkupaketilla noilla tehoilla, jännite notkahtaa varmasti soittotilanteessa reilusti alemmas.

Posted: Mon Jun 18, 2007 21:12
by SecondWave
Just... ettei sitten vaan vastauksia ruvennut satelemaan :) Viive lyhempi ko lauantai illan subtv:n aikuisten chatissä...

en mie kyllä ole semmosta ikuna kattonu.. :oops: ei tunnusta ainakaan :roll: :shock:

Posted: Mon Jun 18, 2007 21:18
by Sgörbä
Autosoundin palstalla (sieltäkin kyselin) sanoivat että tuo kyseinen sulake olisi vahvistimen sulake, ja päävirtasulake tulisi viellä erikseen.
Vaikuttaa kyllä oudolta toteutukselta..

Juuri siksi mainitsinkin tuon käyttöjännitteen, ettei se ole sitä mitä totellisuudessa on normilaitteilla mahdollista saada.

Hah, juu nyt tuleekin vastausta niin jotta kone tukossa ja aivot ylikuumentuu. Pitää kohta mennä koisimaan.

Mutta tässä vaiheessa kiitos erityisen suuri kiitos teille!
Nousi taas usko EA: ta kohtaan!:)

Posted: Mon Jun 18, 2007 21:22
by Sgörbä
Kas ja oli itse herra Augustin joka tämän sulakeasian kertoi oletan.

Posted: Mon Jun 18, 2007 21:32
by Webmastaah
No sitten luulisi asian olevan pihvi. Tosin Suomessakin myydään 100 A:n nallilla:

http://www.salonaudiotarvike.com/pages- ... A-1500.htm

Painovirhe varmaankin. Sulakkeen koosta ei kuitenkaan voi päätellä laitteen antamaa tehoa, koska voihan laite kuluttaa maksimissaan vaikka 10 A virtaa vaikka siinä on 150 A:n sulake. Siitä voi vähän karsia reilut ylilyönnit tyyliin 2500 W RMS, 1 x 40 A:n sulake jne..

Tehoakin tärkeämpi suure vahvistinkäytössä on kuitenkin vaimennuskerroin ja siinä vanhan liiton A- ja AB-luokan vahvistimet yleensä loistavat tiki-tikipäätteisiin verrattuna. Nousuaika, keskeismodulaatio- ja ylimenosärö, virranantokyky ja häiriöetäisyys ovat myös tärkeitä arvoja, mutta niitä ei juuri kukaan valmistaja ilmoita, ainakaan totuudenmukaisesti.

Posted: Mon Jun 18, 2007 21:34
by Masi
..no niin, eiköhän ala olla epäuskoiset taas palautettu uskovaisten ruotuun :shock:

Posted: Tue Jun 19, 2007 09:25
by Sgörbä
Tehoakin tärkeämpi suure vahvistinkäytössä on kuitenkin vaimennuskerroin ja siinä vanhan liiton A- ja AB-luokan vahvistimet yleensä loistavat tiki-tikipäätteisiin verrattuna. Nousuaika, keskeismodulaatio- ja ylimenosärö, virranantokyky ja häiriöetäisyys ovat myös tärkeitä arvoja, mutta niitä ei juuri kukaan valmistaja ilmoita, ainakaan totuudenmukaisesti.
Hmm.. En vain osaa lukea kyseisiä speksejä, kun en sen enempää niitä ole päässyt vertailemaan, enkä tiedä miten ne vaikuttavat ja mihin.

Veikkaanpa että aihe on sen verran laaja, että saisinko esim. linkin jonnekkin jossa käsitellään hifilaitteiden, taikka ihan vaan juuri vahvistimien ominaisuuksia ja arvoja, ja mitä ne tarkoittavat.

Posted: Tue Jun 19, 2007 15:39
by lead
ot: kylläpäs täällä nyt riittää liikettä. Ei tämä yleensä näin vilkas foorumi ole. Autosoundin palstalta saa todnäk. nopeammin vastausta kysymyksiin mutta itse tykkään eastaudion ekslusiivemmasta ilmapiiristä. :lol:

Posted: Tue Jun 19, 2007 16:54
by Webmastaah
Yleispätevää vahvistintietoa löytyy mm. osoitteesta:

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/faq/ ... istin.html

Hyvinkin sovellettavissa autopuolelle, mm. ylimenosäröstä, vahvistimen luokista (A, AB, D.. jne) ja vaimennuskertoimesta löytyy juttua.

Google auttaa myös noiden muiden termien etsimisessä...

Posted: Thu Jun 21, 2007 18:32
by msmura
Masi wrote: ja missä on smurabros senior? Kommentteja nyt kun kerran alettiin...
Joo sori vaan en ole oikeasti ehtinyt istua tietokoneen ääressä... mikäli tässä tapauksessa haetaan painetta niin kokemuksella voin sanoa että litroilla ei niinkään ole merkitystä vaan auton ja kotelon yhteisestä "sävelestä" kerron mielelläni kokemuksistani lisää ja annan vinkkejä, mikäli niistä nyt mitään iloa on kellekään, vaikka tulevassa EADC:n ekassa kisassa kuun lopussa... eli eikun nykimään hihasta.

-MIKA-