suljettu vs.refleksi
Moderator: Moderaattorit
suljettu vs.refleksi
tuli vaan sellainen mieleen että jos on kaksi identtistä 12" elementtiä ja toinen on refleksissä ja toinen suljetussa niin miten paljon enemmän lähtee painetta refleksistä jos vahvistinteho on sama ?
metallia, kansalaiset
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Vs: suljettu vs.refleksi
Melko mahdoton sanoa. Väärin viritetty refleksihässäkkä tyrkkää vähemmän painetta kuin suljettu ja oikein viritetyssä riippuu aika pitkälti viritystaajuudesta saatu hyöty.
Sopivasti auton piikkiin suhteutettu viritys saattaa antaa huomattavastikin painetta, mutta kuullostaa sitten usein vastaavasti kumpparinvarrelta. Eli tässäkään tapauksessa ei voi kokonaan voittaa, äänenlaadussa joutuu usein tinkimään ja painekäytössä se on jo välttämätöntä.
Refleksikotelossa joutuu myös varomaan viritystaajuuden alapuolisia taajuuksia, ettei kartio tule ohjaamaan kurkkaamaan kiusaajaansa.
Eli sanotaan nyt vaikka aloittelijalle sopiva haarukka -5 dB:stä +5 dB:een, painekisaajat ovat sitten asia erikseen.
Sopivasti auton piikkiin suhteutettu viritys saattaa antaa huomattavastikin painetta, mutta kuullostaa sitten usein vastaavasti kumpparinvarrelta. Eli tässäkään tapauksessa ei voi kokonaan voittaa, äänenlaadussa joutuu usein tinkimään ja painekäytössä se on jo välttämätöntä.
Refleksikotelossa joutuu myös varomaan viritystaajuuden alapuolisia taajuuksia, ettei kartio tule ohjaamaan kurkkaamaan kiusaajaansa.
Eli sanotaan nyt vaikka aloittelijalle sopiva haarukka -5 dB:stä +5 dB:een, painekisaajat ovat sitten asia erikseen.
Mitään ennoo ottanut!
Vs: suljettu vs.refleksi
entäs jos refleksikotelo on tehdastekoinen, silloinhan sen luulisi olevan "oikeanlainen"
metallia, kansalaiset
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Vs: suljettu vs.refleksi
Silloin se on hyvällä tuurilla sopiva juuri siihen yhteen autoon, johon se on suunniteltu. Huonolla tuurilla sitä ei ole suunniteltu sopivaksi mihinkään autoon, joten lopputulos ei toimi omassasi. Refleksikotelo vaatii aina virityksen sopiakseen kyseiseen autoon, sijoituspaikkaan ja etupäähän. Toki toisto voi "suffelilla" sattua myös pakasta vedettynä oikein, mutta suuremmalla todennäköisyydellä mennään metsään. Valmiskoteloa on aika hankala ja osin mahdotonkin mennä säätämään jälkeenpäin viritystaajuuden osalta putkea tai tunnelia muuttamalla. Valmiskotelokin vaatii kuitenkin vähintään mahdollisen subsonicin, mutta ainakin alipäästön ja tason säätöä vahvistimesta.
Mitään ennoo ottanut!
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Vs: suljettu vs.refleksi
Tai tehtävä refleksi itse tai omattava Hannu Hanhen tuuri ja ostettava valmis refleksikotelo.
Saathan toki muokattua siitä itse tehdystä refleksistä myöhemmin suljetun tulppaamalla putken. Monihan käyttää esim. vaahtomuovirullaa putkessa (=suljettu kotelo) silloin, kun ei halua soitella kovaa refleksiviritetyllä kotelolla tai jos sillä hetkellä soiva musiikki ei toimi refleksipöntöllä kunnolla. Aika nopea tapa muuttaa kotelo suljetuksi.
Saathan toki muokattua siitä itse tehdystä refleksistä myöhemmin suljetun tulppaamalla putken. Monihan käyttää esim. vaahtomuovirullaa putkessa (=suljettu kotelo) silloin, kun ei halua soitella kovaa refleksiviritetyllä kotelolla tai jos sillä hetkellä soiva musiikki ei toimi refleksipöntöllä kunnolla. Aika nopea tapa muuttaa kotelo suljetuksi.
Mitään ennoo ottanut!
Vs: suljettu vs.refleksi
kuinkas se sitten suunnitellaan se refleksikotelo tiettyyn auton sopivaksi jos elementti on tiedossa ?
metallia, kansalaiset
- Webmastaah
- Kunniajäsen
- Posts: 1197
- Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39
Vs: suljettu vs.refleksi
Vaikkapa tällä laskurilla:
http://www.autosound.fi/bbd/index.htm
Sillä pääset asteikolle suunnittelussa, lopputviikkaus sitten autossa.
http://www.autosound.fi/bbd/index.htm
Sillä pääset asteikolle suunnittelussa, lopputviikkaus sitten autossa.
Mitään ennoo ottanut!