Suljettu- vai Refleksikotelo?

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
BassOrDie
Noviisi
Posts: 1
Joined: Wed Nov 03, 2004 10:33

Suljettu- vai Refleksikotelo?

Post by BassOrDie »

Kumpi on käytännössä ja äänenlaadun kannalta parempi kotelo? Mitkä litramäärät ja mikä muoto? Subbari on JBL 12" gt-4..?? Vahvistin pukkaa 400 Wattia peak. Refleksiputken halkaisijalla, pituudella ja sijoituksellakin on varmaan merkitystä..
Team EastAudio rocks!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Suljettu- vai Refleksikotelo?

Post by Webmastaah »

Elementtiä tarkemmin tuntematta jätän spekuloinnit muille, mutta noin yleisesti sanoen ei voi olla yhtä optimaalista koteloa joka olisi parempi kuin toinen... Luultavasti muunlaisia koteloita ei koskaan näkyisikään autoissa, jos se olisi aivan ylivertainen muihin ratkaisuihin nähden.

Suljetussa kotelossa etuna on pienempi koko, yleensä napakampi toisto ja tunteettomuus pienille mittavirheille. Paukkua ei taas luultavasti lähde yhtä paljon kuin refleksipöntöstä ja toisto ei yleensä ulotu yhtä alas kuin alas viritetyllä refleksilootalla.

Refleksissä on yleensä parempi herkkyys ja viritystaajuutta muuttamalla saa aika paljon säädettyä saundia ja ulottuvuutta. Kotelon koko on yleensä vähän isompi kuin suljetulla ja tekeminen ja mitoitus paljon tarkempaa. Viritystaajuuden alapuolella soitettaessa pitää olla todella tarkkana ettei korkkaa elementtiä, koska sen saa pohjaamaan pienelläkin teholla. Transienttitoisto yleensä kehnompi kuin suljetulla ja ryhmäaikaviive suurempi kuin suljetulla.

Bandpassit ja kaikenlaiset muut erikoisviritelmät ovat vielä asia erikseen, niiden tekemiseen tarvitaan jo oikeasti tietoa ja taitoa.

Kotelon sijoitus, käytettävä teho, vahvistimen vaimennuskerroin, kotelon rakennusmateriaali, vaimennusaine yms. seikat vaikuttavat toistoon autossa joten mitään yleispätevää ohjetta ei voi antaa.

Muodolla sinällään ei ole mitään merkitystä, kunhan mitat ovat edes jossain suhteessa toisiinsa eli kaksi metriä leveä ja kolme senttiä syvä kotelo ei välttämättä ole hyvä.

Putken halkaisija ja pituus vaikuttavat yhdessä viritystaajuuteen, joten putken paksuutta kasvattamalla saadaan pihinöitä ja puhinoita pois putkesta, mutta pituus on samalla laskettava uudelleen. Sijoituskin vaikuttaa toimintaan, yleensä ei suositella putkea ainakaan vastakkaiselle seinälle kuin elementti. Samoin putken pään ympärillä pitää olla riittävästi ilmaa ettei putken toiminta häiriinny.

Voit toki kokeilla refleksikoteloa ensin ja tehdä putken pituudesta säädettävän esim. kahdella tiukalla sisäkkäisellä putkella. Liitoskohta huonontaa vähän ilman virtausta, mutta varmaan testikäyttöön riitää. Kotelosta saat testikuuntelua varten suljetun tukkimalla putken vaikka sullomalla sen täyteen vaahtomuovia. Älä liimaa kotelon kantta kiinni testivaiheessa, koska jos kuitenkin päädyt suljettuun, ei etulevyä enää voi vaihtaa kuin räjämentillä dynäyttämällä :P . Kotelon tilavuutta voit testikuuntelussa muutella vaikka sullomalla koteloon kakkosnelosta tai tiiliä, jolloin tilavuus putoaa samassa suhteessa... Ja muista sitten, ette lähde ajelemaan autolla jossa on kotelon sisällä tiiliskiviä. Voi tulla nimittäin takaraivokas isku jos törmää johonkin kiinteään esteeseen!
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Suljettu- vai Refleksikotelo?

Post by SecondWave »

No pitkäämpäs meni ennen kuin Webmastaah tuohon vastasi :>
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
Post Reply