Page 1 of 2

n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 11:03
by sanisti
Alkuperäinen tarkoitus oli "uhrata" hanskaloota dls 10" subille, mutta lämppärin puhallin aiheuttaa nyt harmeja olemalla tiellä...mielenkiintoa ei ole käydä rakentamaan ko. värkkiä uudellee.
Millainen soinnista tulisi, jos tekisin jalkatilaan kotelon, missä elementti on suunnattuna alaviistoon tulipeltiä kohden?

Posted: Tue Oct 05, 2004 11:56
by MakeS

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 12:10
by MakeS
Tää foorumi tekis sen mulle taas...
hävitti 2 kertaa koko hela tarinan kun yritin muokata sitä.. prkl..

No ok, yritettään vielä kerran,

eli uskoisin että tuo ratkaisu toimii ihan kelvollisesti, epäilen että paremmin kun perinteinen suoraan suunnattu elementti.Kunhan vaan maltat vaimentaa ympäristön panelit ja kiinnittää irtonaiset piuhaniput ympäriltä..Myös kotelon pitää olla TUKEVASTI kiinni auton rungossa (vaikuttaa muuten oikeesti basson tarkkuuteen).

Itse aloitan Volvoon kanssa etusubi projektin, siinä on hanskiksen alla sen verran reilusti tilaa että ajatuksena on suunnata elementti suoraan lattiaa kohden mahdollisimman lähelle tulipeltiä ja keskikonsolia.Käyttämäni 8" elementti ei vaadi kuin noin 10 litraisen kotelon jolloin homma on suunnattomasti helpompi kuin 10" elementillä ja 20 litraisella kotelolla..

Kerrohan siinä vaihessa kun projeksti etenee, kokemuksia.

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 12:25
by sanisti
Kunhan kotelo nyt kuivaa niin saan ensivaikutelmia miltä se kuulostaa....Tilavuutta on näin alkuun 16 litraa - elementti. Tarkoituksena kasvattaa lasikuidulla sitten niitä puuttuvia litroja, kunhan saan ensi soinnut rakennelmasta pihalle. Voiko esim. vanulla huijata elementtiä, niin että se näkee kotelon isompana? välttyisin kuituhommilta.

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 12:56
by MakeS
Joo, vanulla saa huijattua tiettyyn pisteeseen mutta yksi kokeilemisen arvoinen juttu on myös scan speakilta saatava flow resistor tjms. joka toimii samalla periaattella kuin vaimennettu freeair ja kuulemma auttaa asiaan jos kotelo on liian pieni..

Ei ollut kallis ,joku noin kympin, voin tilata jos haluat kokeilla.

Kun saat eka kotelon kokeiluasteelle niin voidaan mitata minkälainen käppyrä sieltä ulos saadaan ennenkuin alat modata koppaa???

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 14:01
by sanisti
Kunhan vesisade loppuu niin pääsen jatkamaan koteloprojektia ja miettimään mitenpaljon kärsii apumiehen jalkatilaa uhrata. Koetan pärjätä ilman resistoria, jos ei vanu auta niin otetaan lisälitroja kääntämällä elementti...Missä päin joensuuta tuo mittailu on mahdollista ja mitäkähän se mahdollisesti kustantaa?

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 14:54
by MakeS
Tiimin mittari on tällä hetkellä mulla autotallissa Paiholassa eli noin vartin ajon päässä..

Jäsenille hinta on tapauskohtaisesti, mutta ei siihen varmasti sinun budjetti kaadu...

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Tue Oct 05, 2004 20:28
by sanisti
Ensi savut on otettu....eikun siis soundit . Osassa testatuista kappaleistaa subi toimii hyvin ja joissakin menee sit yli ja todella pahasti. Kotelolle tuli sisä tilaa vähän alle kolmetoista litraa ja kotelo on nyt ilman vanua. Sijoituksessa tuli "pieniä" ongelmia hanskalokeron kanssa. Hanskalokeroa joutui vähän murjomaan, että menee kiinni ja nyt toimii melkein normaalisti. Lisä bonuksena sain turbon autoon, eli laturin vinkuna tuli esille, samoin tasaista napsuntaa moottorin käynnissä ollessa. Vedin ilmeisesti liian läheltä virtakaapelia kaijutin johdon..noh huommenna jos perehtyisi häröihin. Vahvistimena blaupunkt gta 450 tjsp ja saman merkin gta 290.

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Thu Oct 07, 2004 06:45
by sanisti
Nyt kotelo on täytetty kokonaan vanulla, ja sointi on hiukan rauhoittunut, mutta sisään ajon lyhyys kuuluu vielä soinnissa. Samoin suuntauksella on myös pienoista vaikutusta havaittavissa. Kun kotelon mitat on suunnilleen kohdallaan niin voisi käydä miettimään miten sen asentaa "nätisti" siihen paikalleen...Emännältä tuli jo kommenttia kotelon ulkonäöstä ja muusta asennuksesta tyyliin: "Mitä helvettiä tuo ruma laatikko tuossa tekee..." Eli ulkonäköäkin voisi ehkä kohentaa?

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Thu Oct 07, 2004 07:12
by Webmastaah
Nuo kommentit todistavat, että sinulla on autossasi Hellasäröä... :>

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Thu Oct 07, 2004 20:32
by sanisti
Hellasärö pieneni, kun laitoin päällysteen ja kiinnitin laatikon paikalleen. Noh laitan sit kovemmalle, niin peittyy etupenkin vikinät :>. Jos vaikka ensi viikolla uskaltaisi kokeilla mittarilla millaisen vasteen rakennelma antaa pihalle.

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Sat Oct 16, 2004 20:06
by sanisti
scan speakilta saatava flow resistor tjms. joka toimii samalla periaattella kuin vaimennettu freeair ja kuulemma auttaa asiaan jos kotelo on liian pieni..

Kun saat eka kotelon kokeiluasteelle niin voidaan mitata minkälainen käppyrä sieltä ulos saadaan ennenkuin alat modata koppaa???
Laitas Markku tulemaan yksi kappale noita flow resistoreja, koska buustaa ihan himona 60 hertsin tienoilla, jos vaikka sillä rauhoittuisi käytös. Luultavasti helpompi laittaa resistori kiinni, kuin kuiduttaa näillä pakkasilla koteloa.... :D

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Thu Nov 25, 2004 10:06
by MakeS
Nyt sitten niitä blowjob resistoreita on saatavilla, eli haje omasi poijes..

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Fri Nov 26, 2004 06:40
by sanisti
:o Pitää käydä tänään noutamassa oma blowjob palikka niin pääsen vloppuna kokeilemaan. Nyt kun vielä raaskisi laittaa elementin autoon talveksi. Testin mukaan saniaisen lämmitysteho putoaa, kun ilma ei pääse jalkatilan suuttimista elementin koteloa pidemmälle....Prkle näitä japanilaisen vinosilmäinsinöörin keksintöjä. Vai olisiko vikaa suomalaisen insinööriopiskelijan rakentelusuunnitelmissa?? :D

Vs: n14 sunny ja etusubi

Posted: Fri Nov 26, 2004 07:56
by Webmastaah
Lämmitystehon pienenemisen voi kompensoida esim. pienentämällä kabiinin lämmitettävää ilmatilaa... Kokemuksesta voin sanoa, että esim. rakentamalla etupenkkien taakse kattoon asti ulottuvan kotelon, saa huomattavasti lämpimämmän auton :o .

Lisäksi kuumalla ilmalla saa mukavasti viilennettyä sisustan soittamalla jotain 40 Hz:n siniaaltoa riittävällä voimakkuudella, tulee muuten ihan oikeasti kylmää ilmaa selän takaa :> . Volumen kanssa innostuessa saa sisällä aikaiseksi jopa pienimuotoisen hurrikaanin... :>

PS.
blowjob resistori
:o Make on tainnut laajentaa valikoimaansa enemmän tuonne aikuisviihteen puolelle :> . Kohta en enää halua tietää millaisia DVD-levyjä saa kaupanpäälle kun ostaa Makelta leffanpyörittimen autoonsa... :P