n14 sunny ja etusubi

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

Alkuperäinen tarkoitus oli "uhrata" hanskaloota dls 10" subille, mutta lämppärin puhallin aiheuttaa nyt harmeja olemalla tiellä...mielenkiintoa ei ole käydä rakentamaan ko. värkkiä uudellee.
Millainen soinnista tulisi, jos tekisin jalkatilaan kotelon, missä elementti on suunnattuna alaviistoon tulipeltiä kohden?
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Post by MakeS »

Raili se on mun rattoni!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by MakeS »

Tää foorumi tekis sen mulle taas...
hävitti 2 kertaa koko hela tarinan kun yritin muokata sitä.. prkl..

No ok, yritettään vielä kerran,

eli uskoisin että tuo ratkaisu toimii ihan kelvollisesti, epäilen että paremmin kun perinteinen suoraan suunnattu elementti.Kunhan vaan maltat vaimentaa ympäristön panelit ja kiinnittää irtonaiset piuhaniput ympäriltä..Myös kotelon pitää olla TUKEVASTI kiinni auton rungossa (vaikuttaa muuten oikeesti basson tarkkuuteen).

Itse aloitan Volvoon kanssa etusubi projektin, siinä on hanskiksen alla sen verran reilusti tilaa että ajatuksena on suunnata elementti suoraan lattiaa kohden mahdollisimman lähelle tulipeltiä ja keskikonsolia.Käyttämäni 8" elementti ei vaadi kuin noin 10 litraisen kotelon jolloin homma on suunnattomasti helpompi kuin 10" elementillä ja 20 litraisella kotelolla..

Kerrohan siinä vaihessa kun projeksti etenee, kokemuksia.
Raili se on mun rattoni!
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

Kunhan kotelo nyt kuivaa niin saan ensivaikutelmia miltä se kuulostaa....Tilavuutta on näin alkuun 16 litraa - elementti. Tarkoituksena kasvattaa lasikuidulla sitten niitä puuttuvia litroja, kunhan saan ensi soinnut rakennelmasta pihalle. Voiko esim. vanulla huijata elementtiä, niin että se näkee kotelon isompana? välttyisin kuituhommilta.
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by MakeS »

Joo, vanulla saa huijattua tiettyyn pisteeseen mutta yksi kokeilemisen arvoinen juttu on myös scan speakilta saatava flow resistor tjms. joka toimii samalla periaattella kuin vaimennettu freeair ja kuulemma auttaa asiaan jos kotelo on liian pieni..

Ei ollut kallis ,joku noin kympin, voin tilata jos haluat kokeilla.

Kun saat eka kotelon kokeiluasteelle niin voidaan mitata minkälainen käppyrä sieltä ulos saadaan ennenkuin alat modata koppaa???
Raili se on mun rattoni!
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

Kunhan vesisade loppuu niin pääsen jatkamaan koteloprojektia ja miettimään mitenpaljon kärsii apumiehen jalkatilaa uhrata. Koetan pärjätä ilman resistoria, jos ei vanu auta niin otetaan lisälitroja kääntämällä elementti...Missä päin joensuuta tuo mittailu on mahdollista ja mitäkähän se mahdollisesti kustantaa?
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by MakeS »

Tiimin mittari on tällä hetkellä mulla autotallissa Paiholassa eli noin vartin ajon päässä..

Jäsenille hinta on tapauskohtaisesti, mutta ei siihen varmasti sinun budjetti kaadu...
Raili se on mun rattoni!
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

Ensi savut on otettu....eikun siis soundit . Osassa testatuista kappaleistaa subi toimii hyvin ja joissakin menee sit yli ja todella pahasti. Kotelolle tuli sisä tilaa vähän alle kolmetoista litraa ja kotelo on nyt ilman vanua. Sijoituksessa tuli "pieniä" ongelmia hanskalokeron kanssa. Hanskalokeroa joutui vähän murjomaan, että menee kiinni ja nyt toimii melkein normaalisti. Lisä bonuksena sain turbon autoon, eli laturin vinkuna tuli esille, samoin tasaista napsuntaa moottorin käynnissä ollessa. Vedin ilmeisesti liian läheltä virtakaapelia kaijutin johdon..noh huommenna jos perehtyisi häröihin. Vahvistimena blaupunkt gta 450 tjsp ja saman merkin gta 290.
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

Nyt kotelo on täytetty kokonaan vanulla, ja sointi on hiukan rauhoittunut, mutta sisään ajon lyhyys kuuluu vielä soinnissa. Samoin suuntauksella on myös pienoista vaikutusta havaittavissa. Kun kotelon mitat on suunnilleen kohdallaan niin voisi käydä miettimään miten sen asentaa "nätisti" siihen paikalleen...Emännältä tuli jo kommenttia kotelon ulkonäöstä ja muusta asennuksesta tyyliin: "Mitä helvettiä tuo ruma laatikko tuossa tekee..." Eli ulkonäköäkin voisi ehkä kohentaa?
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by Webmastaah »

Nuo kommentit todistavat, että sinulla on autossasi Hellasäröä... :>
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

Hellasärö pieneni, kun laitoin päällysteen ja kiinnitin laatikon paikalleen. Noh laitan sit kovemmalle, niin peittyy etupenkin vikinät :>. Jos vaikka ensi viikolla uskaltaisi kokeilla mittarilla millaisen vasteen rakennelma antaa pihalle.
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

scan speakilta saatava flow resistor tjms. joka toimii samalla periaattella kuin vaimennettu freeair ja kuulemma auttaa asiaan jos kotelo on liian pieni..

Kun saat eka kotelon kokeiluasteelle niin voidaan mitata minkälainen käppyrä sieltä ulos saadaan ennenkuin alat modata koppaa???
Laitas Markku tulemaan yksi kappale noita flow resistoreja, koska buustaa ihan himona 60 hertsin tienoilla, jos vaikka sillä rauhoittuisi käytös. Luultavasti helpompi laittaa resistori kiinni, kuin kuiduttaa näillä pakkasilla koteloa.... :D
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by MakeS »

Nyt sitten niitä blowjob resistoreita on saatavilla, eli haje omasi poijes..
Raili se on mun rattoni!
User avatar
sanisti
Jäsen
Posts: 24
Joined: Sat Oct 02, 2004 08:44
Location: Savonlinna

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by sanisti »

:o Pitää käydä tänään noutamassa oma blowjob palikka niin pääsen vloppuna kokeilemaan. Nyt kun vielä raaskisi laittaa elementin autoon talveksi. Testin mukaan saniaisen lämmitysteho putoaa, kun ilma ei pääse jalkatilan suuttimista elementin koteloa pidemmälle....Prkle näitä japanilaisen vinosilmäinsinöörin keksintöjä. Vai olisiko vikaa suomalaisen insinööriopiskelijan rakentelusuunnitelmissa?? :D
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: n14 sunny ja etusubi

Post by Webmastaah »

Lämmitystehon pienenemisen voi kompensoida esim. pienentämällä kabiinin lämmitettävää ilmatilaa... Kokemuksesta voin sanoa, että esim. rakentamalla etupenkkien taakse kattoon asti ulottuvan kotelon, saa huomattavasti lämpimämmän auton :o .

Lisäksi kuumalla ilmalla saa mukavasti viilennettyä sisustan soittamalla jotain 40 Hz:n siniaaltoa riittävällä voimakkuudella, tulee muuten ihan oikeasti kylmää ilmaa selän takaa :> . Volumen kanssa innostuessa saa sisällä aikaiseksi jopa pienimuotoisen hurrikaanin... :>

PS.
blowjob resistori
:o Make on tainnut laajentaa valikoimaansa enemmän tuonne aikuisviihteen puolelle :> . Kohta en enää halua tietää millaisia DVD-levyjä saa kaupanpäälle kun ostaa Makelta leffanpyörittimen autoonsa... :P
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply