ISO liittimet

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

ISO liittimet

Post by SecondWave »

No niin enpäs äkkipäätä googlella löytänyt tuota ja siksi tänne kysymys:

Mistä löydän näiden standarti ISO liittimien liitin järjestyksen. Siis mikä on virta ja mikä oikea + yms....?

Kun tuossa pösön orkkis mankassa taitaakin olla suoraan ISO liittimet perässä eikä sen hienompia Blaukkarin omia viritelmiä...
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: ISO liittimet

Post by KimmoT »

En ole aivan 100 varma mutta taitaa VWssäkin olla standardi ISO-liitin. Tässä kuva...

Image

Ja johtojen värit EIA-Standardin mukaan...

Keltainen
+12 V jatkuva, tämä menee akulle BAT, BATTERY, (+)

Punainen
+12 V virtalukolta IGN, IGNITION, ACC

Musta
Maa, kytketään auton runkoon GND, GROUND, (-)

Sininen
Sähköantennin ohjaus, voidaan jättää kytkemättä ANT, ANTENNA

Sininen valkoisella raidalla
Ulkoisten vahvistimien päälleohjaus REM, REMOTE, AMP REMOTE

Oranssi
Mittarivalaistus, voidaan jättää kytkemättä ILL, ILLUMINATION, DIM, DIMMER

Ja sittten vielä linkki AutoSoundiin...

http://www.autosound.fi/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=7

Toivottavasti on apua...


"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: ISO liittimet

Post by Webmastaah »

Ja kuten arvata saattaa, ei mikään saksalainen voi olla standardin mukainen, joten VolksWagen-Audi-jne companyn väkkäröissä on jatkuva virta ja virtalukon takainen virta ristissä *) Itse en ole viitsinyt perehtyä siihen, onko tuo kuva ennen vai jälkeen heidän siirtymistään oman standardin kannattajaksi, mutta ääliömäistä toimintaa kuitenkin.

Kaikenlaista harmia, onneksi se ei hifimiehiä haittaa, koska sähköt vedetään kuitenkin uusiksi alusta pitäen ja vieläpä siten, ettei virtalukon takainen piuhakaan tule oikeasti virtalukon takaa vaan on sekin jatkuvasti jännitteellinen... Voi olla demoissa vähän ikävä sivuvaikutus sillä, että joutuu pitämään virta-avaimia aina lukossa. Erittäin mieltäylentävää juosta muutama kortteli oman auton perässä sen paetessa jonkun pitkäkyntisen ohjaamana heti kun on kääntänyt sille selkänsä...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: ISO liittimet

Post by Webmastaah »

Ja itse itseäni korostaen täytyy todeta, että aivan rektaaliosastolta / takalaidasta / rusinapuolelta eli suomeksi ihan anaalista on tuo sakemannien kytkentä tuossa ylläolevassa kuvassa.

Oikea kytkentä löytyy esim. sivulta http://www.autosound.fi/ohjeet_liittimet.htm sikäli kun Tepon juttuihin nyt yleensä on mitään uskomista...

Eipä silti, kyllähän niissä Güntherin tuotoksissa toimii myös tuulilasinpyyhkijän vipu väärin päin, joten heistä on varmaan ihan loogista sotkea myös ISO-liitin *)
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: ISO liittimet

Post by KimmoT »

Oikea kytkentä löytyy esim. sivulta http://www.autosound.fi/ohjeet_liittimet.htm sikäli kun Tepon juttuihin nyt yleensä on mitään uskomista...
Tämä samahan oli jo guntterisekoiluiden alapuolella :>

Tottahan se on että saksanmaalla ovat poijjaat itse värkkäilleet tuon virtalukko/jatkuvavirta piuhat ristiin. Ocun ohjekirjan välissä oli Note että piuhat pitää kääntää :glad
"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: ISO liittimet

Post by SecondWave »

jotenkin tuli fiilis, että tuo arvon Webmastaah ei oikein noista _STANDARTEISTA_ poikkeuksia sulata ;)

Mutta Kiitos kuvatuksista. Nyt pitää vaan selvittää että onko Patonki pojat tehnynnä samanlaisia Standarti poikkeuksia....
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
Post Reply