Vaimentamisesta

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
Qwerty
Noviisi
Posts: 1
Joined: Sun Jun 06, 2004 19:34
Location: Outokumpu

Vaimentamisesta

Post by Qwerty »

Iltoja muillekin foorumilaisille ! Piti itsekin rekisteröityä että pääsee hifiguruja vaivaamaan, niinkin yksinkertaisella ongelmalla (!), kuin takakontin vaimennus.

Suunnitelmissa konttiin on tulossa 2kpl 15" SPL Pro subeja, Imperator 2000 vahvistin ja 1F konkka. Olen selannut muutamia foorumeita ja lukenut asennuspäiväkirjoja ja vaihtoehtoja tuntuu olevan monia: erilaiset vaimennusmatot (mm. bitumi), pohjamassat (?) sekä sumutettavaa "vaahtoa" joka kovettuu.

Tuli mieleen kannattaisiko käyttää esim. bitumimattoa aluksi ja sen päälle levittää jonkinlaista massaa, vai onko tulos parempi jos käyttää edellä mainituista vain jompaakumpaa yksinään? :?

Subien kotelo tulee olemaan suljettu ja materiaalina 22 MDF. Kotelo tulee takapenkkien taakse, elementtien suunta taaksepäin. Kehonsiirrin on niinkin ei tuttu, eikä turvallinen Toyota Carina II vuodelta kuokka ja nuija (86). *)
Projektia, projektia, ainiin ja vielä vähän projektia.
User avatar
Mako
Hallitus
Posts: 464
Joined: Sun Oct 19, 2003 21:24

Vs: Vaimentamisesta

Post by Mako »

Bitimimattoa ainakin minä olen käytelly ja siihen päälle sivellyt ihan pelkkää kotelomassaa. Hyvin toimii ja varmasti kuolee pellin räminä. Ite en vielä ole nykystä autoa vaimennellu mutta sekin tulee eteen ihan piakkoin.
Eikun pitumia kehiin. :D
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Vaimentamisesta

Post by Webmastaah »

Auton kiveniskumassa on yksi varteenotettava vaihtoehto. Halpaa kuin mikä ja varsin tehokasta. Hinta oli muistaakseni aikoinaan 1/6 Noisekillerin hinnasta kun ostin Veijo Wurthin tekemää tököttiä.

Luulisin myös olevani asiasta täysin varma, että autosta tulee aika paljon vaimeampi vetämällä kuusi kertaa paksumman kerroksen kiveniskumassaa kuin yhden kerroksen Noisekilleriä silti hinnan pysyessä samana :P.

Lisäksi tökötti ei ole vesiohenteista kuten Noisekiller, joten se ei sulahda ensimmäisellä sateella oven pohjalle jos (kun) oven sisään pääsee vettä.

Alustamassa on varsin pehmeää vielä kuivettuaan, joten se ei ehkä ole niin hyvä vaimennusmateriaali. Mene ja tiedä...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Vaimentamisesta

Post by MakeS »

Omassa kinnerissä Wurthin bitumimattoa, tuntuisi toimivan...

Myös kaikkiin löysiin paneleihin kannattaa kiinnittää huomiota.Eli laittaa kunnolla kiinni, tuppavat pärisemään perkuleet..
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Paffa
Noviisi
Posts: 15
Joined: Thu Sep 25, 2003 21:12

Vs: Vaimentamisesta

Post by Paffa »

Alustamassa on varsin pehmeää vielä kuivettuaan, joten se ei ehkä ole niin hyvä vaimennusmateriaali. Mene ja tiedä...
Mutta jäähän jotkin ihan vaimennukseen tarkoitetut mössötkin elastisiksi.

Tarkoitushan on vain lisätä resonoivan pinnan painoa, jolloin sen resonanssitaajuus madaltuu, ja jolloin sen liikkeelle saanti vaatii enemmän voimaa.

Alustamassakin toimii. Näin minä asian näkisin.
^_>
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Vaimentamisesta

Post by MakeS »

Eikös jotkut ole laittaneet ohutta hiekkaa sekaan??

Itse laitoin aikoinaan bluebirdiin Peak Offia ja ainakin siinä bitumin kanssa pelasi hyvin.Volvoa en kyllä ala millään röpöllä sutimaan... :?

Bitumi IMO toimii paljon paremmin, tämmöinen kuva mulla on asiasta.Muistaakseni joku testikin näin asian tulkitsi..??
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Vaimentamisesta

Post by Webmastaah »

Tarkoitushan on vain lisätä resonoivan pinnan painoa, jolloin sen resonanssitaajuus madaltuu, ja jolloin sen liikkeelle saanti vaatii enemmän voimaa.

Alustamassakin toimii. Näin minä asian näkisin.
Eipä se taida kovin paljon oven paino lisääntyä alustamassalla, kuten ei myöskään kiveniskumassalla. Näissä aineissa vaimennus perustuukin enemmän pinnan jäykistämiseen eikä massan lisäykseen. Tältä pohjalta ajateltuna pehmyt aine jäykistää huonommin kuin kova ja vaimennusteho kärsii.

Todennäköisesti painoon nähden tehokkainta on juuri kovettuvien aineiden ruiskuttaminen pintoihin, koska bitumin painoon päästäkseen kiveniskumassaakin saa ruiskuttaa toista senttiä pintaan ja se on kyllä varmasti tukevaa tavaraa.

Lasikuitukin jäykistää mukavasti pintoja, kuten myös epoksipohjaiset tökötit. Petonki alkaa olla jo vähän aikansa elänyttä myös paineautojen jäykistelyssä, mutta jos painolla eikä ulkonäöllä ole väliä niin eikun marssimaan Lakan Betonille (maksettu mainos) :>
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply