Siunattu Eagles...

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Siunattu Eagles...

Post by MakeS »

No joo,

tänään ehdin oikeestaan eka kertaa koko vollen historiassa paneutaamaan setin säätöihin tosimielellä..

Heräsin ennen kellon sointia, tottakai kun olisi voinut muina miehinä nukkua lipo kahdeksaan,eli eikun 5.30 peipposena ylös..mitähän tekis, työt alkaa vasta kello 9.00
joten aivan joutavaa aikaa..eli autoon siis.. ;)

Fascan levy sisään ja napsubiisi sisään ja viiveiden kimppuun.Pauttiarallaa kohdalleen ja tasojen säädöt ja taajuudet ylimalkaan,vaiheitten testausta,viiveitten säätöä, jakojyrkkyyksien kokeilua...hankala homma..kaikki vaikuttaa kaikkeen ja yrityksen ja erehdyksen kautta homma loksahtaa jotenkin paikoilleen..hetkisen voin jo väittää hymyn olleen suupielissä kun Zen Cafe lätki takaraivoon ja voimalla..

Nooh, illalla töiden jälkeen säätelin tasoja maltillisemmaksi bassojen suhteen ja kaivoin mittarin esiin..Eka mittaus, ei paha..eli tässä vaiheessa eq oli jätetty rauhaan ja ennenkuin aloin ruuvata sitä soundi oli jo hyvä, joku siellä vaan teki äänen pistäväksi ja kuunteluväsymystä aiheuttavaksi.Ruudulta oli havaittavissa että tsikin tasoa piti korjata kuten myös jakotaajutta.Säätämisen alussa alarajataajuus oli 2khz mutta kun sen nosti 4khz niin jakotaajuus alueen ongelmat rauhoittuvat, hieman tosin myös 2-4khz aluetta täytyi vaimentaa.Muuten kilosta ylöspäin käppyrä oli vakaa, enkä säätöihin koskenut.Keskarina on Peerlessin vitonen jota joutui myllyttämään yllättävän, kysehä on puhtaasti midbassoon suunnatusta elementistä mielestäni mutta kelpolailla tuo keskari tehtävä siltä hoituu..Suurimmat ongelmat tulivat 500 ja 800hz:n alueelle.Tyypillisä alueita kun elementit ovat asennettu lähelle tuulilasia ja tämä aiheuttaa hankalia heijastumia ja korostumia ko. alueelle.Noin 4db vaimennusta ja tulos oli parempi niin ruudulla kuin korvin kuultunakin.Midi osastoa hoitaa kaksi Peerlessin 6,5" elementtiä 13l suljetussa kotelossa jota ohjataan sinfonin päätteellä monona..juuri tämä asia mietitytti alunalkajaan kaikista eniten..mutta kappas kun kaikki natsaa kohdalleen niin IMO parempaa miditoistoa OMISSA projekteissani en ole kuulut.Toki vaati vaivaa ja aikaa että saa sen stemmaamaan subin ja keskarin kanssa mutta ylhäällä ja keskellä stereokuvaa bassari pläjähtää Lenny Kravitsilla kivasti..Mieshän käyttää äänityksissään AINOASTAAN putkivermeitä ja soundi on jäljittelämätön..
Kuunnelkaa ihmiset, MY MAMA SAID.. jne.. :) hieno ääni, kuka semmoisesta tykkää..

Ok, midi alue on putkella kimurantti, kuoppaa siellä täällä 63hz vaimea..en juurikaan siihen kajonnut, tuota vaimentumaa aavistuksen korjasin..ääneen korjaus ei juuri vaikuttanut, pitää paneutua siihen myöhemmin..
Muuten bassoalue 125hz alspäin oli aika kivan näköin ja kuuloinen ihan 20 hz:n saakka, joten vahvistus XLS:n toimivuudesta tuli käytännössä kuin putkellakin todettua..
Eli voimalla pohjaan saakka.

Tässä vaiheessa kaivoin esiin referenssien referenssin, jonka olen kokenut kaikkein tärkeimmäsi mittariksi kuunnellesani kriittisesti settiä kuin settiä eli Eaglesin Hell freases over ja sieltä yllättäen kipale Hotel California..Vui vitsi..sävyt olivat tutut, subia hiukkasen alaspäin paria korjausta tsikillä tarkistellen ja olkapäät laskeutuivat.Kaskelan Ekin sanoin, melkein olisin voinut kuvitella tuntevani kuuntelunautintoa hetkisen...

Hienosäätöä vaatii aivan varmasti ja otetaan tässä vaiheessa useammatkin korvaparit avuksi..

Mutta TERVETULOA ensi Maanantaina Kuvalle ja Äänelle demoihin, kommentit puolesta ja vastaan tervetulleita!!!!
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by SecondWave »

Olipas antaumuksellisen innostunut kirjoitus, jotenkin jäi fiilis joku on antautunut harrastukselle ,) hyvä niin.

Toivon mukaan kerkeän KuvalleJaÄänelle maanantaina niinpääsee kunntelemaan vollen, kun en RiverMeetissä niin kerinny tehdä:(
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by MakeS »

To Mr Lirkki:

Terse!!

Jees tuo sinun settihän toimi hyvin noin niinkuin mitä nyt hanttarin puolelta kuulosti, soundillisesti, Mikko keskittyi enemmän tuon stereokuvan ruotimiseen kun hänelle se oli säädetty.Kuten puhetta myös oli tuo emman pipertely kama sopi sen aikaselle kombinaatiolle hyvin.Maltan tuskin odottaa kun pääsen kuulemaan autoa midien kanssa.Itse tykkään myös siitä että midi läisikii tarvittaessa kunnolla, toki analyytistäkin ääntä tarvitaan monilla äänitteillä.

Tuohan se juuri on, lähinnä juuri kojelaudan päälle muodostuvan stereokuvan osalta se ongelma tilanne kun midit
otetaan mukaan kehiin,integrotuminen yläpäähän ja se kuinka aikaviiveilläkään ei tunnu saavan täysin korjattua sitä matkaeroa mikä keskari/tsikin ja midien välille tulee.

Otetaan siihen nyt rinnastukseksi kotikaiuttimet vaikkapa amphionin isot mallit jossa elementit eivät ole asennettu samankeskeisesti ja silti homma skulaa..

Auto ei aina ole niin helppo juttu..

Sinun laitteistossa subi katoaa aika hyvin, suuntaa on todella hankala todeta ja yläpään kanssa sen vaihe sattui tosi hyvin kohdalleen.Ja sen subin toisto on yksi parhaista
kuulemistani ms-80 variaatiosta.Itsekkin samaisen elementinen omistaneena uskallan väittää tuntevani sen käyttäytymisen eri tilanteissa kohtalaisesti.Vaativa elementti myös vahvistimen suhteen..Digillä ei toiminut kovin kehuttavasti mutta sinfonilla kontolli ei hävinnyt edes lujaa soitettaessa.

Jos tartteet Mika muuten mittaria vasteen tarkasteluun niin ilmoittele..muistathan että sen käyttö on Eastaudion jäsenille edullista...*vink*vink*... ;)

Tuota sinun kotisivua kävin myös tutkailemassa ja tuo kesän "päiväkirja" osio on hyvä idea.Mielellään lukee omakohtaisia kokemuksia kisoista ja fiiliksistä.Mikä oli hyvää, mikä huonoa..Ainakin itse allekirjoitan tuon sinunkin toteamuksen että kisaautot olisi voinut erottaa paremmin..Nyt ne hukkuivat lähinnää tiimimme omiin autoihin joita oli runsaasti..Alkuperäinen idea minulla olikin että kisaautot olisivat olleet reilusti edempänä.. mutta ensikerralla eritavalla, kiitos mielipiteestä kuitenkin, toivottavasti muuten porukka viihtyi vaikka
olot oli mitä oli..VARMASTI koko tiimi antoi kaikkensa, useat jopa jonkun kuukauden ajan ettei munittaisi hommaa joka meille tarjottiin eka kertaa Fascan historiassa..

Mutta, palaillaan...
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Hemi
Noviisi
Posts: 30
Joined: Wed Apr 21, 2004 09:15
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by Hemi »

Tässä oli kaikille harrastajille esimerkillinen kertomus oman auton soundeista.

Pyrin ottamaan Markusta mallia ja pyrin kertomaan objektiivisesti oman auton soundeista tulevaisuudessa sivuillani kilpailut 2004 otsikon alla:

http://www.sunpoint.net/~Hemi78/

Markulle ennakko fiiliksiä:

Sain ne kauan kaivatut midit tuossa viime viikolla kiinni. Tasoa oli liikaa melkein koko viikon ja nyt uskon saaneeni midit kesytettyä. Positiivisin asia on ehdottomasti, ettei auto rämise laisinkaan, vaikka tasoja ruuvaa reilusti. Selväähän se, että jos 8" subi ja 8"miditx2 niin tasojen kanssa tulee olla tarkkana. Toisto pysyy lisäksi mukavasti koossa myös suuremmilla volumeilla. Stereokuvaa viilailin ja paketti on muuten ok, mutta syvyys katosi johonkin. Tai ainakaan se ei ole sitä mitä se on parhaimmillaan minulla ollut.

Diskanttien soundi on mielestäni hyvin balanssissa tällä hetkellä. Keskarissa on hiukan viilailemista ja odotan vastemittarista apua asiaan. Vaste lienee hiukan perunapeltoa.
Subi ja midi integroituvat mielestäni todella hyvin toistiinsa ja midbasso alueella on taatusti tarpeeksi munaa, joidenkin mielestä varmasti liikaakin.
Muutoin midipäästä on puoleellisesti todettava, että se on yksi parhaita kuulemiani. :glad Saas nähdä mitä tuomarit siitä pitävät.


*****
AdminEdit: Muokkailin tuon linkin pelittämään suoraan, kun tää BBS ei osaa suoraan tunnistaa noita web-osoitteita... /Kimmo
Puukorva
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by KimmoT »

No olihan Make mukavan tarinan meille jaksanut kirjoitella, samoin myös Hemi... Kiitokset pojille...!

Vähä off-topicia noista Hemin kotisivuista.... :

Mukavan ja toimivan näköiset sivut kokonaisuudessaan ja tuo kisapäiväkirja on hyvä idea... Meidän Competition Team voisi ottaa mallia ja kertoa sitten kokemukset esim. tääl BBS:llä...

Parannuskohteena Hemillä voisi olla kuvalinkin korjaus (tämän olet varmaankin itsekkin jo huomannut...), eli se ei oikein toimi, sivua ei nimittäin löydy..., ja vieraskirja voisi olla hyvä, saisi kertoa ketä on "kylässä" käynyt...
"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
Hemi
Noviisi
Posts: 30
Joined: Wed Apr 21, 2004 09:15
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by Hemi »

Parannuskohteena Hemillä voisi olla kuvalinkin korjaus (tämän olet varmaankin itsekkin jo huomannut...), eli se ei oikein toimi, sivua ei nimittäin löydy..., ja vieraskirja voisi olla hyvä, saisi kertoa ketä on "kylässä" käynyt...
Kuvalinkkiä ei ole kun ei ole omia kuvia. Saattaa olla, että linkittelen tuonne autoalan kansiot (mikäli saan siihen luvan.

Vieras kirjaa ei ole eikä tule, eihän niihin kukaan kirjoittele. :)
Puukorva
User avatar
Hemi
Noviisi
Posts: 30
Joined: Wed Apr 21, 2004 09:15
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by Hemi »

Tuohan se juuri on, lähinnä juuri kojelaudan päälle muodostuvan stereokuvan osalta se ongelma tilanne kun midit
otetaan mukaan kehiin,integrotuminen yläpäähän ja se kuinka aikaviiveilläkään ei tunnu saavan täysin korjattua sitä matkaeroa mikä keskari/tsikin ja midien välille tulee.
Kyllä kai sen saa, kun vain tietäisi, että mitä äänitteitä olisi hyvä käyttää. Itse olen käyttänyt vanhojen gurujen nyrkkisääntöjä, vähän elementin omainaisviivettä arvioinut jne. Tuuripeliä se silti vähän ainakin minulla on ihan tarkka viiveiden säätäminen.
Sinun laitteistossa subi katoaa aika hyvin, suuntaa on todella hankala todeta ja yläpään kanssa sen vaihe sattui tosi hyvin kohdalleen.Ja sen subin toisto on yksi parhaista
kuulemistani ms-80 variaatiosta.
Ja kun midit lisäsi niin hiukan ongelmia ilmenee P9:sin jakareista johtuen. Keskarinjakoa kun ei saa imutettua alle 200hz, mikäli haluaa käyttää prossun jakaria. Vahvistimen jakarit (12db/okt) sitten toimivat, mutta ovat loivat ja täten vaihe kääntyy 90astetta jakotaajuuden alueella...
Olisikohan pienempi paha koittaa vaan suosiolla 200hz jakoa välille midi/keskari? Nyt midi/keskari jako on 120/150 ja elementit samaan vaiheeseen... Markulla kokemuksia asiasta? Kikka kolmoset ovat tervetulleita ;)
Jos tartteet Mika muuten mittaria vasteen tarkasteluun niin ilmoittele..muistathan että sen käyttö on Eastaudion jäsenille edullista...*vink*vink*...
Minä kun olen niin monessa hifitouhussa mukana, niin taidan luottaa Team Puukorvien mittariin ;)
Puukorva
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by MakeS »

Itte olen kanssa paininut noiden midien kanssa viimeaikoina, eli lähinnä pyöreyttä yrittänyt saada pois ja juuri tuo P9:n
jakari on tehnyt temppujaan..

Alunperin yritin päätten jakareiden avulla eli midien ylipäästö p9:stä 50hz/12db/okt ja alipäästö vahvarista noin 125hz lisäksi p9:n 250hz (olikohan???) jyrkästi pois.
Keskarien alpään laitoin p9:stä flatiksi ja vahvarilla jaoin about 100hz.Vahvarin jaot ovat sinfonissa niin pirun suuntaa antavat että pirukaan ota selvää mikä se taajuus on mutta noin niinkuin suunnilleen..eh.. :surpr :surpr

No, kokeilujen jälkeen parhaiten on toiminut niin että tiputin tuosta midistä tuon p9:n jaon pois ja keskarille
p9:stä 200hz/6db/okt pelkästään alarajaksi...

Tämän jälkeen tasoa sai toisin tiputtaa kyllä useita napsuja mutta parantui kyllä..

Kaikki vaikuttaa niin paljon kaikkeen, jännä huomata se miten taajuuksilla/jyrkkyyksillä/vaiheilla voi vaikuttaa
soundiin aivan totaalisesti.EQ:lla katsoin vain pahimmat
korostumat pois ja sen jälkeen se on saanut olla rauhassa...Kuten myös viiveet ensisäädön jälkeen..
Ehkäpä täytyy paneutua niihin taas seuraavaksi kunhan saisi
ensiksi diskantin kihakkuuden aisoihin...
Raili se on mun rattoni!
User avatar
Petri
Jäsen
Posts: 193
Joined: Sat May 01, 2004 01:39
Location: Suomussalmi
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by Petri »

Onpa mukava lukea noinkin yksityiskohtaisia juttuja autohifin alalta :)
Ihan meinaa vanha autohifikuume uusia :)

Jatkakaahan samaan malliin :D
"Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat"
User avatar
Hemi
Noviisi
Posts: 30
Joined: Wed Apr 21, 2004 09:15
Contact:

Vs: Siunattu Eagles...

Post by Hemi »

Itte olen kanssa paininut noiden midien kanssa viimeaikoina, eli lähinnä pyöreyttä yrittänyt saada pois ja juuri tuo P9:n jakari on tehnyt temppujaan..
Tiedätkö muuten miksi p9:sin jakarit avat tuollaiset? Vanhassa odr:ssähän (lisäprossulla) on sama systeemi. Epäilisin ratkaisun periytyneen sieltä. Vanhan odr:n sarjaan sai kuulemma odr domea jonka takia nuo jakotaajuudet on tosi hanurista aktiiviseen 4-tiehen. Ensi vuodeksi minä varmaan hankin yhden aktiivijakarin tai teen jyrkähkön passiivijakarin tuohon väliin...
Alunperin yritin päätten jakareiden avulla eli midien ylipäästö p9:stä 50hz/12db/okt ja alipäästö vahvarista noin 125hz lisäksi p9:n 250hz (olikohan???) jyrkästi pois.
Keskarien alpään laitoin p9:stä flatiksi ja vahvarilla jaoin about 100hz.Vahvarin jaot ovat sinfonissa niin pirun suuntaa antavat että pirukaan ota selvää mikä se taajuus on mutta noin niinkuin suunnilleen..eh.. :surpr :surpr

No, kokeilujen jälkeen parhaiten on toiminut niin että tiputin tuosta midistä tuon p9:n jaon pois ja keskarille
p9:stä 200hz/6db/okt pelkästään alarajaksi...

Tämän jälkeen tasoa sai toisin tiputtaa kyllä useita napsuja mutta parantui kyllä..
Kuulostaa aika tutulle touhuilulle. Harmittaa kyllä, ettei tuon hintaluokan laitteeseen saatu sitten parempia jakareita juuri aktiiviseen 4-tiehen.. :@ :@ :@ Itse olen toistaiseksi tyytynyt päätteen jakareihin. Pitääkin tänään koittaa tuollaista ratkaisua mikä sinulla on tuon keskarin ylipäästön suhteen... Kiitos vinkistä.
Kaikki vaikuttaa niin paljon kaikkeen, jännä huomata se miten taajuuksilla/jyrkkyyksillä/vaiheilla voi vaikuttaa soundiin aivan totaalisesti.
Totta. Pienikin muutos voi kaataa hyvän soundin keskinkertaiseksi. Erityisesti ihmisen korvan kuuloaluella olevat jaot ovat erityisen kriittisiä. Tähän sopii lainaus Aarno Salokorven (profelin perustaja) haastattelusta:

"Vaihekäyttäytyminen jakotaajuuden lähettyvillä on mielestäni avainkohta, siksi jakotaajuus on saatava alueelle, jossa vaihevirheet eivät aiheuta selvästi kuultavia virheitä. Koska ihmiskorva on tarkin taajuuksilla joita ihminen itse tuottaa (lauluääni),niin tämän alueen vaihekäyttäytyminen on tietysti erittäin tärkeä. Yläpään toistoon vaikuttaa taajuusvasteen lisäksi myös suuntaavuus."

[/quote] EQ:lla katsoin vain pahimmat
korostumat pois ja sen jälkeen se on saanut olla rauhassa...Kuten myös viiveet ensisäädön jälkeen..
Ehkäpä täytyy paneutua niihin taas seuraavaksi kunhan saisi
ensiksi diskantin kihakkuuden aisoihin...[/quote]

Itse säädän equa hyvin pitkälti korvalla. Esim. tänä kautena vieläkään en ole ehtinyt mittarille. Kuitenkin korjauksia on tullut jo jonkin verran. Olen itse tuuminut, että kun kerran opettelee korvalla säätämään kunnolla (voi viedä melkoisen monta vuotta), niin vastemittaria en sitten enää tarvitse. Mittarilla oi toki varmistua muutamista asioista. Nykyisin säädöissä on olleet aika paljon kavereidenkin korvat apuna. Eräs seikka mikä on havaittu, niin lämpötila vaikuttaa aika paljon keskareiden soundiin.
Puukorva
Post Reply