Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by MakeS »

Pistetäänmpä täämöinen thredi pystyyn..

Eli mistäs lähtsin liikkeelle??

Mulla on auto.Esimerkkitapauksessamme yleisesti saatavilla oleva VW konsernin 3koppainen golffi (aivan sama mikä kulkine on kyseessä eli lähdetään siitä mitä kaiutinpaikat ko.autossa VAKIONA on)

Kojelauta tarjoaa mahdollisuuden asentaa 4" elementti ilman suurempia muokkauksia kunhan olen varmistunut siitä että KYSEINEN elementti mahtuu SYVYYTENSÄ puolesta sinne!!!! No, asiantuntevan kauppiaan kanssa ON VARMISTETTU se että elementti sopii sinne joten sovitan elementin sille kuuluvaan paikaan ja ERISTÄN vielä elementin ja asennettavan pinnan tiivistenauhalla ennenkuin ruuvvaan kaiuttimen kiinni. Tätä ennen olen täyttänyt kaiuttimen alustan vanulla joka ehkäisee äänen kulkua kojelaudan sisällä.

Myös Midbassoille on valmiina 6´5" paikka ja ennenkuin asennan siihen sopivan elementin, puran oviverhoilun,vaimennan ovipellit kauttaaltaan käyttäen joko äänieristysmassaa tai mattoa.Parhaan tuloksen olen itse saavuttanut tarkoitukssen soveltuvalla massalla ja tukkimalla ulomman pellin reijät pellillä/massalla/matolla/lasikuidulla...
Elemetti itsessään TÄYTTYY pultata oven runkoon johon joutuu näkemää vaivaa, koska pelkkään paneliin tehty pulttaus tuo vaan räminää tullessaan.

Diskantti onkin jo hankalampi tapaus..Valmista paikkaa ei ole..Normiratkaisut ovat, yleisin A pilariin,pelikolmioon tai keskarin läheisyyteen pintasennuksena..riippuen elementistä.Ja edelleen..MONI järjestelmä on todella riippuvainen stereokuvallisesti siitä, lähinnä itselle tulee mieleen KORKEUS, viisaammat oikaiskoot,minkämoinen tuon tsikin suuntaus on..KANNATTAA kokeilla eri variantiooita.."Halvemmat", toimivat usein suunnattuna vastakkaisesti toisiinsa nähden,varsinkin silkkitsikejä kannattaa jo varovasti suunnata ns.keskeen..(vasen ja oikea "ohi" kuuntelijasta) monet "kallimmat" (DLS Durrit ja sen pohjaiset mm. xetec ja muut 28...) voi huoletta suunnta kohti kuuntelijaa ja pienillä muutoksilla saada SUURIA muutoksia stereokuvaan.

OK!!

Siinä etupäästä..

Golf tarjoaa loistavan mahdollisuuden sw toistoon takapäästään koska vaikka elementti sijoitettaisiin takakontiin niin se on silti akustisesti samassa tilassa muiden elemettien kanssa.Mahdollisuuksia asennukseen on uhrata varapyöräpotero ja laminoida kuidusta tai tehdä selkänojaa vasten kotelo.

Siitäpä sitä sitten liikkelle...






















Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

No nyt tässä ensimmäiset kilometrit uudella autolla pärrätessä on tullut mieleen tuon "hifin" parantaminen vakiosta.

Tarkoituksena olisi sääd inhimillinen sointi alkuun ei niin väliä tuolla basso puolella. Mietin itsekseni tuota budjettiä ja ajattelin josko homma olisi mahdollista toteuttaa pitkälti vanhoilla laitteilla, eli varastosta löytyy nyt:
1. Infinityn kappa 10" subba (ollut infarin tuubi subbana, josta se sitten revittiin irti varapyöräkotelo asennukseen)
2. Infinityn kappa 4.1 erillissarja ( passiivisuotimella)
3. Infinityn kappa 6".
4. Precission Powerin aktiivisuodin (tyyppiä en muista)
5. kaksi Kenwoodin KAC-848 vahvaria

Mankkana ajattelin käyttää auton omaa integroitua mankaa (näytön ja ohjaintikun takia)

Autossa kojelaudalla pienet paikat ilman modifiointia sinne menis diskantit, mutta varmaan sijoitus paikkana diskanteille huono. Ovissa paikat valmiina, ovi pahvi hyvinkin "retkulan" tuntuinen. Paikan koko ei tiedossa, kun en ole vielä raaskinut purkaa...

Itse ajattelin kojelaudalle siistit pahkat keskiäänille ja jos sattuu sopivasti niin samaan pahkaan disse. Oviin sitten varmaan ne midarit pitäisi ujuttaa. Ja tuota subia mietin tuohon etujalkatilaan kun siinä tuntuisi tilaa olevan aika reilusti ja kun tuon vararenkaan olen nyt tässä aikonut säilyttää... Mutta tosiaankin subi sittne joskus...

Olisihan se mukava jos joku asiaan enempi perehtynyt sanoisi mielipiteensä asiaan ja vielä jos sopiva ajankohta sattuisi niin voisihan sitä kurkistaa ja miettiä vaihtoehtoisia ja ehkä parempiakin toteutuksia?


Jos joku katsoi GTI -lehden parin numeron takaista numeroa niin siinä ole Siilijärveltä Kain (http://www.jpautotuning.fi/gal_peugeot_307_2_2002.html) 307 ja siinä nuo pahkat kojelaudalla eivät näyttäneet kovinkana pahoilta. En vain löytänyt enää autoa GTI:n sivuilta, linkin kuvat vain ulkoapäin autoa.

Ja toki pakko myöntää hermot, aika, TAIDOT eivät riitä varmasti pahkojen tekoon apua tarvitaan... En vaan kyllä meinaa toista samanlaista autoa ostaa asennuksia varten ;) vrt. asiaan vihkiytyneiden (olipa hankala kirjoittaa) toimintatapa on :D
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by Webmastaah »

Aluksi kiitokset Makelle hyvästä ohjeista, kyllä noilla ohjeilla saa hyvän perustan asennuksille.

P2:lle saattaisi jonkunlaisten 3":sten (tai 2.5") dome-keskareiden hankinta olla hermojen, mielenrauhan ja yöunien kannalta harkittava vaihtoehto. Paikat ei todellakaan ole mitenkään isot kojelaudalla, mutta domen magneetti saattaisi sinne kyllä plumpsahtaa. Pientä pahkaahan sinne joutuu siltikin tekemään mutta huomattavasti vähemmän tarvitsee kojelautaa teloa (=sopivalla tuurilla ei yhtään) kuin tavan kaiuttimilla mitkä vaativat reiän kojelautaan.

Vahvarit varmaan ajavat asiansa ja PPI:n (oisko ollu XE-3 tai joku, muistelen) myös. Viiveethän saat helposti poltettua levylle jos sinulla ei ole subia ollenkaan, subin kanssa valmiiksi levylle viivästetystä signaalista summatessa ja monosignaalia tehdessä ei tule kuin sanomista eli subbari kuullostaa kumpparinvarrelta. Eli despi ei ole ihan välttämätön jos muuten selviää ilman hirveää equtusta.

Midaritkin varmaan ovat ihan ok, jos mahtuvat oviin (=sinun tuurilla eivät) :)

Jaa kuinniin et osta toista samanlaista harjoitusautoa? :P
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

Niin noita domejahan katteltiinkin... Kojelautaa en halua puukotella ennemmin tehdään pahkaa.

PPI oli tosiaankin minunkin muistin mukaan se XE-3. Hyvä kun naapuri muistaa laitteet paremmin ko ite :D

Viiveet ajattelin kyllä unohtaa ihan tuon budjetin paisumisen takia tai tietysti kerralla ja kunnolla mentaliteettihan on valloillaan minussa, mutta silti pakko kai se on unohtaa nyt...

Niin kyllähän laitteet voisivat paremmatkin olla esim ne midarit, mutta luulen että minun korvaani varten ne ovat riittävät...

Kylläpä palaute tuli foorumille nopiasti ihan ko aktiivit seurais tiheään foorumia ;) No hyvä niin...


-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by MakeS »

Elikkäs lähdetään liikkelle tuosta mankasta.

Itse varmaan tekisin juuri samallatavalla eli originelli jatkaisi ja jos sen perään vahvistinta kaavailet niin tuolla Xetecin USC:lla se onnistuu tosikätevästi.Antaa 2 normikanavaa ja yhden subikanavan ulos ja tuo subikanava vielä potikalla säädettävissä.Aktiivijakoa kai tarvistet jos vahvojen suotimet eivät anna periksi (?) mutta ok, silläpä se onnistunee.Yläpään "pahkat" voineet laminoida ikäänkuin tuon ainoan reijän päälle, koska kaikattimet on saatava hengittämään tuonne kojelaudan sisään tavalla tai toisella toki toinen ratkaisu on juuri tuo dome jonka rakenne mahdollistaa sen asennettavan vaikka umpipuuhun.

Tiimin jäsen JanneK:lla on muuten btw. myynnissä DLS:n 2,5" domet varmasti halvalla jos kiinnostaa..

Launosen Kaitsun asennuksen olen muuten läheltä nähnyt en kylläkään kuullut.Pirun nätin näköinen asennus ja todistettavasti sinne saa kyllä nuo sinun nelkutkin.

Mideistä ei ole tietoa mutta jos nuo kutoset sinne menee niin eikun vaan panelit irti ja huolellinen vaimennus ja elementit kunnolla kiinni ovipeltiin ja se on hänessä.En usko että noissa mideissä mitään vikaa on..??

Peräkontin muotoa en tunne mutta joko tuo potero tai sitten monesti kaikkein toimivin suuntaus eli kotelo selkänojaa vasten elementti luukkua kohden.Ongelmaksi vaan monesti muodostuu tilanpuute kontissa kun vielä vahvat leipoo lattialle.Toisaalta tartteeko sinne muutakuin haisaappaat mahtuakkaan??? (kyselee farmarin omistaja..)

Mutta, eikun vaan intoa asennuksiin ja jos osaan ideoinnissa auttaa niin mielelläni sen teen..eli eikun vaan kysymyksiä peliin.. :thmbup
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

no niin luulenpa etät noilla Domeilla pääsisin tosiaankin helpolla. Nyt sitten peräänkuulutetaan JanneK ja kysellään kaikattimien hintaa?

Ja tuota Xetecin USC, joskus jo kyselin ja samalla vähän tutkinkin jo netistä käsin laitetta ja vaikuttas ihan pätevältä peliltä.

Niin tuo Aktiivi jakarihan minulla on vai putosinko jo kärryiltä ja tarvitsisin ihan useamman moisia kapistuksia !? En kait??


Mites nuo Midit pitäskös niitä koteloida jotenkin? vai tempasenko ne vaaqn siistitsti runkoon kiinni? Mitäs mahtais tuo "huolellinen" asennus tarkoittaa, lasikuitua vai ihan sopivasti bitumia ja vanua? (vääntyy kysymysmerkiksi)

Niin ja sui tosiaankin sitten pitäs mahtua muutaki ko se haisaapas *reps*

Mutta noissa "pahkojen" teossa varmaan apuja kaipailisi eli kukas suostuu ne sopuhintaa tekemään :D (laiskistunut)



-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

No mutta Launonenhan oli jo vaihtelemssa autoa niin sehän myy pahkansa minulle heh ;)
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by MakeS »

On muuten Kaitsu vaihtanut auton jo joten paas pirauttaen miehelle (0400445178) jos sillä on käkkylät jäljellä..

Ja JanneK:lle numero on 0505845667

Nuo ovet vaimennat kunnolla bitumilla ja kaiutin vaan henkäilemään oveen, ovipahvit voi varovasti jäykistää lasikuidulla ja vetää kunnolla kiinni, aluksi voi kokeilla ilman tuota kuituakin..

Siitä se lähtee..
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

No niin nytpä on Kaitsulle soiteltu ja sieltähän tavaraa löyty.. huh huh valtasi ihan ostohysteria ,)

Eli Kaitsulla tarjolla subiboxi hanskalokeroon, ne pahkat kojelaudalle, joissa ollu 5 tuumaset elementit ja disset.

Sekä tarjolla se ihan siistin puoleinen korisarja joka oli GTI:n esittelyssä paikallaan. Saaketti kun tosiaan iski himotus ostaa nuo pois. Pitää vaan ootella hinta kohan kerkee Kaitsu sitä kattelemaan.

Noissa kojelaudan pahkojen ideana ollu se että magneettille on tehty 4tuumanen reikä kojelaudalle , tuotta mie en oikeen raaskisi tehdä, mutta jos niihin pahkoihin sais sitten muuten esim. ne domet.
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by MakeS »

Saapi varmaan tehtyä jonkunlaisen sovitepalan.Niissähän on myös paikka tsikeille joten jos saa nekin käymään niin suht helpolla pääsisit yläpään asennuksesta.Sama homma tuon subikotelon kanssa..prkl, aina oma hommansa niiden värkkäillyssä.. nimimerkillä 2vkoa laminointiintoa odotellut... :P

Toki jos sinne kojelaudalle värkkisi ne vitoset niin voisi toimia ihan hyvin ilman midejäkin... IMO..
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

Niin mitähän hintaluokkaa mahtas olla sellaset 5 tuumaset domet? Ja kellähän sellaset ois halvalla myynnissa ;) Mutta oikeasti luulen että viritän midit sinne oviin.

Tuosta subista en ole oikein vielä mieltynyt, kun ei ehkä kuitenkaan haluaisi sitä hanskalokeroa uhrata siihen. toisaalta uhraako takahjutlarista tilan vai sen hanskalokeron ... hmmm... no jospa se siitä kohan nyt sais sen yläpään kondikseen alkuun ja korisarjan ja lexusvalot ja vanteet ja tummennuksen ja listat korinväriin ja ja ja.... ;)

-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by MakeS »

Viisituumaisia domeja ei ole saatavilla vaan suurin rajoittuu tuohon DLS:n uuteen DUI3:een joka on 3" mutta muuten melkoinen mutikka...Kupasisen Janne tuommoiset itselleen juuri hommasi.. :P

Eli jos vitoset sinne laittaa niin silloin pitää olla "reikä" minne se elementti hengittää..
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by SecondWave »

Toimiskohan tuo "hengitys" jollain tavalla siihen reikään mikä onpi siinä kojelaudassa jo niille omille paikoilleen joissa on diskantit ?! Eli siis käytännössä minkä kokonen reikeli pitäs olla hengitykseen 5tuuman elementeille tai jo omistamalleni infarin neloselle?

Riippuu toki varmaan siitä elementistäkin, mutta noin niinko arviolta! Pitääpä katella tuon Domen mittoja...
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Kuinkas asennan autooni autostereoita?

Post by MakeS »

Tuo kannattaa kokeilla, epäilen että voisi toimia.. :thmbup

Kokeilee ennenkuin tekee majavan mentäviä reikiä kojelautaan kuten eräät asentajat.. :surpr
Raili se on mun rattoni!
Post Reply