Subbarikotelon teosta

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
Markusp
Noviisi
Posts: 5
Joined: Sat Dec 27, 2003 19:46
Location: Joensuu
Contact:

Subbarikotelon teosta

Post by Markusp »

Yksi amatööri täällä tarvitsisi muutamia ohjeita ja neuvoja subbarikotelon rakentamisesta.

Mistä kannattaisi lähteä etsimään Joensuun seudulta
subbarikotelon ympärille tulevaa huopamattoa?

Minkä kokoista koteloa suosittelisitte 10 tuuman SPL Pro elementille?
Suunnitelmissa olisi nyt noin 45 litrainen, riittääkö?
Team EastAudio rocks!
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Subbarikotelon teosta

Post by Webmastaah »

Terve vaan Markus, kiva kun kirjoittelit niin ei ole pelkästään nämä vakionaamat äänessä täällä :)

Luulisin että Raatekankaan Mustasta Pörssistä tai Kuvasta ja Äänestä löytyisi kangasta. Musta Pörssi ainakin myy Autostudion kuvastosta löytyviä romppeita ja siellä Autostudiolla on kyllä useammankinlaisia kankaita. Kyseleppäs sieltä...

SPL Pro F-10 mallille suositellaan 15-30 litran suljettua koteloa tai 25-35 litran refleksikoteloa, joten jos kyseessä on tuo malli niin ollaan jo vähän yläkantissa... SPL:llä tosin taitaa olla useampiakin malleja tuota kymppituumaista, saattaa olla eri vaatimukset niillä.

Yleensä ottaen 45 litraa on kyllä aika paljon kymppituumaiselle, moni 15" subikin toimii pienemmässä. Eipä silti, koteloa on muuten HUOMATTAVASTI helpompi pienentää kuin suurentaa, eli kokeilemalla löydät varmaan sopivan tilavuuden.

Aloittele vaikka tuosta 45:stä litrasta jos se ei vie liikaa tilaan kontista ja tunge koteloon kakkosnelosen pätkiä, tiiliä tai muuta kiinteää tavaraa vähän kerrassaan niin saat kotelon tilavuutta pienennettyä sopivasti ja kuuntele välillä ääntä. Nämä siis tietysti vain testauksen ajan, ei ole kovin mukavaa jos jarruttaessa tiilet tulevat kartiosta läpi. Kakkosnelosen tietysti saat ruuvattuakin kiinni koteloon sisäpintaan jos alkaa kuullostaa sopivalta. Samalla saat vähän lisäjäykkyyttä koteloon.

Muista myös laittaa vanua koteloon, ja sen määrälläkin voit hienosäätää soundia. Kotelon tulee olla mahdollisimman tiivis ja tukeva, äläkä edes harkitse mitään lastulevyviritelmiä, reilusti vaan MDF:ää tai vaneria. Kotelon suuntauskin vaikuttaa huomattavasti ääneen, eli pyörittele kotoloa kontissa ja testaa välillä.

Jakotaajuus kannattaa myös kuunnella tarkkaan (luultavasti paras säätö löytyy 40-60 Hz:n väliltä ja kaikenlaiset "Mega-Hyper-Super-Bass" korostimet pois mankasta, samoin kuin mankan normaali bassosäätö nollille, mieluusti jopa miinuksen puolelle. Joissain laitteissa se säätää jopa noin 100 Hz:n taajuuksia ja plussan puolelle säädettynä tuloksena on järkyttävä kumina... Itse en ole vielä kuullut yhtään autoa joka soisi subin kanssa hyvin jos bassokorostuksia on käytetty. Jos "paukkua" tarvitsee subipuolelle enemmän, niin vahvistimen herkkyysruuvista kääntämällä saa koko subialueen tasoa nostettua.

Tässäpä alkuun vähän perusohjeita, kysele toki lisää jos jäi jotain epäselväksi ja pidä muutenkin ääntä tällä foorumilla!
Mitään ennoo ottanut!
Post Reply