Sulakkeet ovat vaarallisia!

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Sulakkeet ovat vaarallisia!

Post by Webmastaah »

Ennenkuin kaikki lähtevät ohittelemaan "nalleja" pois autostaan, kun kerran herra Webmaster tällaisen tiedon julkiseksi toi, niin seis siihen paikkaan! Kerron tässä vähän taustoja:

AutoSoundin keskustelupalstalla kyseli eräs harrastaja parannuksia virroitussuunnitelmiinsa. Suunnitelmissa oli joka vahvistimelle oma sulake sekä plussa- että miinuspuolella. Kaveria ohjailtiin oikeaan suuntaan, mutta kuittailtiin suunnitelman MAADOITUSsulakkeiden olevan turhat. Arvelin kuitenkin korjailla vielä asian oikean laidan ja laittelin seuraavan vastauksen:

<CLIP CLIP>

Maadoitussulakkeet eivät ole pelkästään vain turhat, vaan myös erinomaisen vaaralliset!

Jos onnistuu polttamaan maadoituspuolen sulakkeen (jolloin tietysti plussapuolen sulake jää ehjäksi) tulee hyvin suurella todennäköisyydellä joko mankan RCA-lähdöistä tai vahvistimen esiasteesta entinen. Riippuu tietysti pitkälti laitteiden rakenteesta, mutta sulakkeen palaessa vahvistimen maadoitus häviää ja korvaavaksi maadoitukseksi jää reitti RCA-kaapelin vaippaa myöten mankalle ja sieltä mankan maapiuhan kautta maihin.

Vaikka mankan maapiuha kestäisikin sen esim. 50 A:n virran mikä poltti maasulakkeen, vahvistimen tai mankan esivahvistimen piirilevyfoliot eivät kestä... Itse olen nähnyt foliot sellaisesta vahvistimesta, jonka maapiuha oli irronnut "vauhdista" kovaa soitettaessa eikä näky ollut kovin sievä.

Eli ei mitään räpellyksiä maadoituksiin!

<CLIP CLIP>

Älkää siis vain menkö poistamaan niitä PLUSSApuolen sulakkeita, vaan varokaa kaikin mahdollisin keinoin huonoja maaliitoksia laitteistossanne. Tulee nimittäin paljon sälää despeistä, equista ja aktiivijakareista puhumattakaan itse vahvareista ja mankoista jos saatte maadoituksen irti vauhdista...

Pahaksi onneksi kaikki autojen korjausoppaat käskevät irroittaa aina miinusjohdon akulta hitsatessa ja muita "vaarallisia" hommia tehtäessä. Kaikki aloittelevat autohifistit tietysti uskovat sen pätevän myös stereohommiin kun kerran samaa autoa puuhataan. Onneksi harva sentään irroittaa vahvistimia niin, että mankka on päällä ja vahvari siis samalla. Eli aina ensin plussa irti stereoita purettaessa ja viimeiseksi plussa kiinni stereoita kasattaessa!

LISÄVAROITUKSIA!

Toinen yleinen harhaluulo on se, että laitteiden maadoitus on parempi vetää suoraan akulle eikä auton runkoon. Tämäkin saattaa toimia ihan hyvin siihen asti, kunnes auton akun maadoituskaapeli auton runkoon hapettuu tai irtoaa... Nooh, Anssi Autohifistillä on siis maadoitettu vahvistin suoraan akun miinusnapaan. Anssi menee perjantai-iltana autolleen, laittaa virta-avaimen paikalleen, Now 52 kokoelman soimaan ja starttaa auton. Samalla mankka sammuu, päästää savut ja subin kartio heittää uuden liikepoikkeamaennätyksen. Myös takarekisterikilven välistä alkaa nousta savua mikä oli aikaisemmin vahvistimen sisällä...

Ja kuinkas nyt näin pääsi käymään? Nooh, akun miinusjohto oli siis ihan huonossa hapessa. Anssi meni starttaamaan auton. Startti vei sanotaan nyt vaikka pyöreät sata Ampeeria virtaa (tai olisi vienyt jos olisi saanut maita). Nooh, startti siinä vähä aikaa katseli mahdollisuuksia saada jostain kautta maita ja huomasi sitten takalokasuojassa olevan radioantennin.

HAA! Tuostahan minä pääsen alkuun. Antennikaapelin vaippa onkin kiinni auton rungossa. Tätä vaippaa virta sitten etsiytyy mankalle asti, sieltäpä etsimään lisäreittiä akulle. Kas, tuosta mankan takaahan lähtee Bilteman RCA-kaapelit takakontissa olevalle vahvistimelle... eikun RCA-kaapelin vaippaa myöten sinne vaan. Vähän aikaa Autostudiossa pyörittyään virta löytää maadoituskaapelin, joka ei olekaan se normaali puolimetrinen pätkä takalokasuojaan tms. vaan peräti viisimetrinen hitsauskaapeli. Missähän sen toinen pää mahtanee olla. HOPLAA!!! Akun miinusnavassa!!! Sinne siis!

Ja samalla hetkellä siis se teknohumppa lopettaa raikamisen kaikattimista ja kallis puolijohdesavu täyttää auton. Eli suomeksi se alkuperäinen 100 A virtaa vedetään paperinpaksuisista ja tulitikun levyisistä piirilevyfolioista läpi (=entiset) ja samalla poltetaan kourallinen muista osia... Ja kaikki tämä vain siksi että laitteita ei oltu maadoitettu runkoon vaan suoraan akulle... eikä Anssi edes saanut autoaan käyntiin :sad

Huh, tulipas tekstille mittaa mutta jos tämä estää joltakin sitä Autostudiota kärventymästä niin kannattipa kuitenkin naputella...
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
MakeS
Hallitus
Posts: 716
Joined: Tue Sep 02, 2003 13:50
Location: Paihola
Contact:

Vs: Sulakkeet ovat vaarallisia!

Post by MakeS »

Hyvä tarina Pete!! Koskee niin aloittelijoita kuin varttuneempiakin harrastajia!!! :thmbup
Raili se on mun rattoni!
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Sulakkeet ovat vaarallisia!

Post by SecondWave »

Aziaa, voisko tämmöisiä viestejä ohjeita neuvoja kerätä johonkin paikkaan joko tiimin sivuille tai sitten tänne foorumiin tiettyyn ketjuun? niin olisivat tallessa ja samalla kaikki ohjeet yms. löytyisivät helposti ja samasta paikasta
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Sulakkeet ovat vaarallisia!

Post by KimmoT »

Tollaisista ohjeista voisi aivan hyvin tehdä oman osion ihan tuonne nettisivujenkin puolelle. Voisi sinne sitten keräillä muitakin asennusohjeita sekä neuvoja jopa mahdollisesti kuvien kanssa...

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
Post Reply