Oman auton parantelua
Posted: Sat Jul 27, 2013 12:23
Rätti käteen ja pyyhitääs tästäkin osiosta pölyt.
Ostin itselleni auton noin kaksi vuotta sitten tai oikeastaan päivälleen kaksi vuotta sitten. Auto tuli toimittamaan käyttöauton virkaa, joten ajattelin että en tee sen hifilaitteistoon muutoksia. Noin vuosi sitten tympäännyin kun musiikista ei kuulunut kuin pillin pihinää. Myyjä olisi hyvittänyt 50€, jos olisi saanut pitää itsellään nuo laitteet mutta päätin ottaa ne, ettei tarvitse alkaa asentelemaan. Tuntui silloin hyvältä ajatukselta mutta tulipa tehtyä iso moka. Nyt uusien asentamisen lisäksi ne entisetkin täytyi purkaa.
Keräilin pari kuukautta motivaatiota ja tietoa mitä kannattaisi alkaa tekemään ilman suurempia investointeja. Tiedon lähteenä toimi Webmastaah. Hän lupautui myös auttamaan asennuksissa.
Ensiaskel äänenlaadun parantamiseen oli soittimen vaihto ja vanha LG sai poistua kuvioista. Seuraavaksi nykäistiin takakajareitten johdot irti. Omasta varastosta sattui löytymään JBL 12" subi refleksikotelossa ja sille Kennymetsän vahvistin. Näillä muutoksilla meni taas muutama kuukausi kunnes sain itselleni lahjoituksena JBL:n 4-kanavaisen vahvistimen. Ko. laite asennettiin soittamaan etupäätä. Samassa rytäkässä kauppaan kuuluneet ovissa olleet JBL 5,25" vaihdettiin SPL Dynamicsin 6,5" kaiuttimiin. Dynamicseille tehtiin oviin korotusrenkaat MDF:stä ja tuolla muutoksella uudet kaiuttimet sopivat paikoilleen. Näillä muutoksilla mentiin taas vuosi.
Tuossa pari viikkoa sitten nousin autosta ja pillin johto tarttui jalkaan katketen sekä kaiuttimen, että passiivisuotimen päästä. Silloin päätin että nyt riittää. Päätin tehdä auton edellisen omistajan asennukset uudelleen. Edellinen omista oli luultavasti unohtanut pestä silmälasit ja nauttinut liian monta asennusohjetölkkiä eikä ollut edes lukutaitoinen, ainakaan asennusten laadusta päätellen. Hän oli päättänyt liimata repsikan puolen pillin sikamassalla kiinni kojelautaan, josta johto kulki "siististi" kojelaudan päätyyn mihin se oli teipattu laastarilla, siis kyllä laastarilla. Tästä johto jatkoi matkaansa pintavetona. Kuskin puolella massa oli luultavasti päässyt loppumaan, koska diskantti roikkui peilikolmiossa johdon varassa. Kaiutinkaapelit oli kasattu sellaisista pätkistä mitä nyt sattui löytymään.
Projekti lähti liikkeelle AutoStudiolta, josta kävin hakemassa 20 levyä Silent Coattia. Lisäksi käytin Webmastaahilta lahjoituksena saatua Vibroplastia tai jotain sen kopiota. Voin muuten suositella tuota Silent Coattia. Todella helppo asentaa, taittuu kaikki mutkat ja leikkaaminenkin onnistuu saksilla.
Ei muuta kun repsikan ovipahvi pois ja aluksi johdot siistiksi (laastarit pois). Porasin ovelle menevälle kaapelille vielä oman läpiviennin. Kaiutin kaapeleista ylimääräiset liitokset pois ja diskantti paremmalle paikalle. Seuraavaksi oven perusteellinen puhdistus liuotinpesuaineella ja Sinolilla. Tämän jälkeen vaimennusmattoa oven sisäpuolelle sinne minne sattui pääsemään käsiksi. Tässä tapauksessa sai kyllä vaimennettua lähes koko oven sisäpuolelta. Oven päällimmäisen pellin kaikki reiät piiloon ruuvaamalla reikien päälle pellit ja peltiin molemmin puolin vaimennusmattoa. Kaikki vivut ja johdot kunnolla kiinni etteivät rämise. Aikaisemmin tehdyn koropalikan väliin silikonia (josta muuten vinkkinä Webmastaah tiesi kertoa että silikonin kuivuminen pitää odottaa ennen kuin laittaa kajarin takaisin paikalleen, koska kuivumishöyryt eivät tee hyvää elementille). Korotuspalan päälle vielä P-tiiviste ja eikun kaiutin paikoilleen. Ovipahvin koesovitus ja hyvin näytti mahtuvan. Ovipahvi pois, sinne vielä Silent Coattia ja takaisin paikoilleen.
Lopputulokseen olen tyytyväinen ja on se ainakin siistimpi mitä oli. Aikaa kului noin 25tth. Sama homma vielä kuskinpuolella tiedossa. Kirjottelen taas kunhan projekti etenee.
Ostin itselleni auton noin kaksi vuotta sitten tai oikeastaan päivälleen kaksi vuotta sitten. Auto tuli toimittamaan käyttöauton virkaa, joten ajattelin että en tee sen hifilaitteistoon muutoksia. Noin vuosi sitten tympäännyin kun musiikista ei kuulunut kuin pillin pihinää. Myyjä olisi hyvittänyt 50€, jos olisi saanut pitää itsellään nuo laitteet mutta päätin ottaa ne, ettei tarvitse alkaa asentelemaan. Tuntui silloin hyvältä ajatukselta mutta tulipa tehtyä iso moka. Nyt uusien asentamisen lisäksi ne entisetkin täytyi purkaa.
Keräilin pari kuukautta motivaatiota ja tietoa mitä kannattaisi alkaa tekemään ilman suurempia investointeja. Tiedon lähteenä toimi Webmastaah. Hän lupautui myös auttamaan asennuksissa.
Ensiaskel äänenlaadun parantamiseen oli soittimen vaihto ja vanha LG sai poistua kuvioista. Seuraavaksi nykäistiin takakajareitten johdot irti. Omasta varastosta sattui löytymään JBL 12" subi refleksikotelossa ja sille Kennymetsän vahvistin. Näillä muutoksilla meni taas muutama kuukausi kunnes sain itselleni lahjoituksena JBL:n 4-kanavaisen vahvistimen. Ko. laite asennettiin soittamaan etupäätä. Samassa rytäkässä kauppaan kuuluneet ovissa olleet JBL 5,25" vaihdettiin SPL Dynamicsin 6,5" kaiuttimiin. Dynamicseille tehtiin oviin korotusrenkaat MDF:stä ja tuolla muutoksella uudet kaiuttimet sopivat paikoilleen. Näillä muutoksilla mentiin taas vuosi.
Tuossa pari viikkoa sitten nousin autosta ja pillin johto tarttui jalkaan katketen sekä kaiuttimen, että passiivisuotimen päästä. Silloin päätin että nyt riittää. Päätin tehdä auton edellisen omistajan asennukset uudelleen. Edellinen omista oli luultavasti unohtanut pestä silmälasit ja nauttinut liian monta asennusohjetölkkiä eikä ollut edes lukutaitoinen, ainakaan asennusten laadusta päätellen. Hän oli päättänyt liimata repsikan puolen pillin sikamassalla kiinni kojelautaan, josta johto kulki "siististi" kojelaudan päätyyn mihin se oli teipattu laastarilla, siis kyllä laastarilla. Tästä johto jatkoi matkaansa pintavetona. Kuskin puolella massa oli luultavasti päässyt loppumaan, koska diskantti roikkui peilikolmiossa johdon varassa. Kaiutinkaapelit oli kasattu sellaisista pätkistä mitä nyt sattui löytymään.
Projekti lähti liikkeelle AutoStudiolta, josta kävin hakemassa 20 levyä Silent Coattia. Lisäksi käytin Webmastaahilta lahjoituksena saatua Vibroplastia tai jotain sen kopiota. Voin muuten suositella tuota Silent Coattia. Todella helppo asentaa, taittuu kaikki mutkat ja leikkaaminenkin onnistuu saksilla.
Ei muuta kun repsikan ovipahvi pois ja aluksi johdot siistiksi (laastarit pois). Porasin ovelle menevälle kaapelille vielä oman läpiviennin. Kaiutin kaapeleista ylimääräiset liitokset pois ja diskantti paremmalle paikalle. Seuraavaksi oven perusteellinen puhdistus liuotinpesuaineella ja Sinolilla. Tämän jälkeen vaimennusmattoa oven sisäpuolelle sinne minne sattui pääsemään käsiksi. Tässä tapauksessa sai kyllä vaimennettua lähes koko oven sisäpuolelta. Oven päällimmäisen pellin kaikki reiät piiloon ruuvaamalla reikien päälle pellit ja peltiin molemmin puolin vaimennusmattoa. Kaikki vivut ja johdot kunnolla kiinni etteivät rämise. Aikaisemmin tehdyn koropalikan väliin silikonia (josta muuten vinkkinä Webmastaah tiesi kertoa että silikonin kuivuminen pitää odottaa ennen kuin laittaa kajarin takaisin paikalleen, koska kuivumishöyryt eivät tee hyvää elementille). Korotuspalan päälle vielä P-tiiviste ja eikun kaiutin paikoilleen. Ovipahvin koesovitus ja hyvin näytti mahtuvan. Ovipahvi pois, sinne vielä Silent Coattia ja takaisin paikoilleen.
Lopputulokseen olen tyytyväinen ja on se ainakin siistimpi mitä oli. Aikaa kului noin 25tth. Sama homma vielä kuskinpuolella tiedossa. Kirjottelen taas kunhan projekti etenee.