Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)

Äänenlaatu / asennusasiaa

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
Niko
Noviisi
Posts: 24
Joined: Thu Jun 13, 2013 22:58
Location: Joensuu

Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)

Post by Niko »

Laitetaas taas taas (taas) thrediä pystyyn.

Viime vuonna toteutetusta Humppabussista jäi kaikesta huolimatta kipinä, että jotain pitäs päästä tekemään, mutta Honda alkoi olla aihiona jo ehtoon puolella. Lisäksi työmatka on kasvanut ja auton vaihto tuli ajankohtaiseksi. Muutaman kuukauden säännöllisen epäsäännöllisen nettiselailun jälkeen autoksi valikoitui käytön ehdoilla Volvo V70 -06 ja näin ollen Honda sai siirtyä taka-alalle.

Image


Pari viikkoa uskottelin itselleni, että tämän auton merisää kuuluu riittävän hyvin ja se pidetään vakiona. Sitten tapahtui jotain ja mieleeni tuli, että Hondaan hankkimani Alpinen CDE-178BT on ylimääräisenä, että sen voisi siirtää Volvoon ja se saa riittää.

Image

Noh, nälkä kasvaa syödessä ja pieni kipinä rakentamisesta heräsi jälleen.
Pieni internetin tutkiskelu osoitti että Volvon etuoviin on piilotettu 6½-eirillissarja. Eli sellainen tarvittiin ja sille tietysti vahvistin.

Pienen pähkäilyn ja muutaman Autostudiolla vierailun jälkeen merkiksi valikoitui JL Audio (vaikkei hakemalla haettu, että kaikki pitäisi olla samaa merkkiä). Etuoviin valittiin JL:n C3-650-sarja ja sille kaveriksi XD400/4v2-vahvistin. Samalla heräsi ajatus siitä, että bassopuoli toteutetaan 8"-elementeillä, mutta niitä ei päivitetä tässä vaiheessa. Tätä kuitenkin lähdettiin testaamaan siten, että EADC:n Crazy Eightiin käytetty Ground Zeron Hydrogen GZHW20X -kasituumainen koteloidaan uudelleen pieneen suljettuun koteloon ja ajetaan subipäätä käyttäen vahvistimen toisia kahta kanavaa sillattuna.

Asennusavuksi huijasin vielä Peten mukaan.

Tilaahan on ihan mukavasti

Image


Ovipahvi pois otettuna, ei näy paljon vaimennuksia eikä niitä kyllä ollut ulkopellissäkään.

Image


Uusi ja vanha kaiutin vertailussa. Orkkiskaiuttimien asennuskehys tuntui olevan kiinteä ja lisäksi suuntaus oli väärään suuntaan.

Image


Pete askarteli MDF-levystä kehyksen vanhan mallin mukaan.

Image


Päätin kerralla vetää oveen diskanteille ja midareille omat kaapelit takakontista siltä varalta, että joskus järjestelmä muuttuu täysaktiiviseksi.
Kaapeleiden läpivienti oli helpointa tehdä irrottamalla ovi.

Image


Läpivienti oveen porattuna

Image


Läpivienti korin puolelella ja kaapelit vedettynä

Image


Ovi ja uusi kaiutin asennettuna

Image


Seuraavaksi Pete väänteli reikäpannasta diskanteille kulmat, jotta saatiin suunnattu ne oikein. Peilikolmioden kuidutus tehdään jälkeenpäin, että saadaan reikäpannat ja pultit piiloon.

Image


Peten tekosia jälleen. Passiivisuotimet, releohjaukset ja virtablokit löysivät paikan takakontin välipohjasta. Sinne ne saatiin siististi piiloon ja kiinnitettyä takakontin pohjaan.

Image


Samalla kaapelit piti tietysti merkitä virheiden välttämiseksi (vähentämiseksi).

Image


Aikaisemmin EADC:n Crazy Eightiin käytetty GZ:n elementti otettiin hyöty-/testikäyttöön.

Image

Subille piti vielä tehdä uusi, pienempi suljettu testipönttö.

Image


Laitteet asennettuna ja kiinnitettynä konttiin. Testikotelokin on saanut maalin päälle. Kuuntelutestit kuitenkin osoitti, että kotelo toimii paremmin elementti taaksepäin suunnattuna.

Image


Hifiprojektia tullaan vielä jatkamaan. Ensin vaimennetaan ovet/kontti. Lisäksi subipuolelle käytetään luultavasti JL Audion 8w3-elementtejä, mutta montako? Näille hommataan tietysti kaveriksi saman XD-sarjan vahvistin.

Suuret kiitokset tässä vaiheessa jo Petelle asennusavusta sekä Autostudio/Make.
-Niko-

Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Niko
Noviisi
Posts: 24
Joined: Thu Jun 13, 2013 22:58
Location: Joensuu

Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)

Post by Niko »

Viime viikonloppuna ovet jätettiin vaimentamatta ajanpuutteen vuoksi. Tänään otin apukuskin oven käsittelyyn. Oveen tuli StP Black Gold (2,2mm) -vaimennusmattoa ulkopeltiin 1-2 kerrosta ja sisäpeltiin yksi kerros.

Image


Lisäksi ovipahviin tuli paikoin vielä yksi kerros mattoa.

Image

Minun vaimennellessa ovia Pete siirsi sulakkeen hieman eri paikkaan. Sulaketta piti siirtää, koska olin täysin unohtanut takakontin välipohjassa olevan säilytyslaatikon, joka ei mahtunut paikalleen (OHO!). Sulakkeelle Pete taivutteli uuden kiinnikkeen, joka piti tietysti hiekkapuhaltaa ja maalata.
PS. Näyttää OEM-osalta :D

Image


Samalla Pete suuntasi oikean puoleista diskanttia hieman paremmin ja lopuksi vielä säädettiin hieman midareiden ja diskanttien tasoja.

Kiitokset tästä viikonlopusta Annalle ja Petelle.

PPS. Unohdin kameran kotia, niin joutui puhelimella kuvamaan, mutta koittakaa pärjätä.
-Niko-

Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Niko
Noviisi
Posts: 24
Joined: Thu Jun 13, 2013 22:58
Location: Joensuu

Autot vaihtuu, hifit paranee (Volvo V70)

Post by Niko »

Tänään oli vuorossa kuskin oven vaimennus. Eli sille sama homma; ulkopeltiin 1-2 kerrosta ja sisäpeltiin yksi kerros.

Image


Lisäksi vielä yksi kerros ovipahviin.

Image

Seuraavaksi päästäänkin hakemaan lopullisia säätöjä. StP:tä jäi vielä sen verran paljon, että kun subipuolta aletaan parantelemaan, niin vaimennusmattoa riittää vielä kontin puolellekin.
-Niko-

Toiminnanjohtaja / EastAudio Ry
Post Reply