Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Autoihin/autoiluun liittyvät kommentiti, ongelmat, kokemukset, vihjeet, yms

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
tlampima
Noviisi
Posts: 3
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:16

Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by tlampima »

Morjes!

Kiikarissa olisi hankkia perheen ykkösautoksi semmoinen farkku kuin vw polo variant (älkää tarttuko tähän, peli on jo pelattu, syinä oli hinta, tilat, mukavuus...).

Auto, jota olen silmäillyt on 1,9 koneella ja se on turbodieseli. Heppojakin tuntuu olevan riittävästi, kun kävin sillä pörräämässä (muistaakseni 90). Nyt vain mietityttää mitä riskejä tuossa turbodieselissä on eli voiko turbo hajota? Jos niin miten ja paljonko korjaus maksaa? Kuinka pitkälle ko. koneella ajaa: 300, 400 vai jopa 500tkm? Kestääkö kori, vaihteet yms. sinne saakka? Ko. merkkiä ja mallia ei juuri näy vaihtoautomarkkinoilla, joten voisikuvitella, että nykyiset käyttäjät ovat tyytyväisiä ostoksiinsa, vai? Olenko siis ostamassa sikaa tai sutta? Ne, joilla on kokemusta ja näkemystä, ottakaahan kantaa!
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by KimmoT »

Morjensta ja tervetuloa foorumille!

Kyllä noi VAG-konsernin dieselit aikas kestäviä ovat. Eli varmasti tuolla huollettuna kelaa tuon 500 tkm.

Turboja ei varsinaisesti kait paljon hajoile, pientä ongelmaa noissa on aiheuttanut ilmamassamittari (MAF) joka monelta on mennyt tuossa 100 tkm paikkehilla. Tosin ei mitenkään järjettömän hintainen kilkutin ole vaihtaa...

Vaihdelaatikko kestää hyvin ton 90 hp koneen rasitukset ja kori pysyy suht. hyvin ruostevapaana kun vaan suojaukset on kunnossa, eli jos autoa meinaa itsellään pitkään pitää niin kannattaa tuota ruostesuojausta harkita ainakin n. 5v vanhaan autoon.

...aikas huolettomia kilometrejä pitäisi olla tiedossa kun vaan huollot (öljyt, jakohihnat, jne.) muistaa huolehtia...
"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
tlampima
Noviisi
Posts: 3
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:16

Vs: Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by tlampima »

Kiitos, kiitos! Potkikaas sitten pois, jos roikun täällä riesaksi asti... ;)

Auto on niinkin uusi, että vasta juuri eka katsastus tehty ja siinä ei ollut kuulemma huomauttamista. Huollot on tehty ajallaan ja 90tkm huollossa jakohihna vaihdettu eli kunnossa pitäisi olla. Nyt siis ajettu 100tkm. Jarrulevyt (ja samalla tietty palat) pitänee uusia vuoden kuluttua. Ei niissäkään varsinaisesti vikaa ollut, vain hieman kulumisen merkkejä.

Epäilen tätä turboasiaa sen takia, että "vanhat parrat" minua siitä pelottelivat ja kun itsellä ei kiisselikoneista ole ennestään mitään kokemusta. Partojen mukaan 70-80-luvun saabeissa on ollut paljonkin ongelmia niiden kanssa. *huoh* Tiedän, tekniikka on mennyt eteenpäin, vai onko? Lisäksi kuulin luotettavalta taholta, että joistain vw turbodieselistä on turbo kadonnut mystisesti, eikä merkkiliikkeissäkään ole osattu asiaa korjata. Letkuja heiluttelemalla turbo on kuulemma palautunut. Jep, kuulostaa tosi omituiselta. Liekö kyseessä ollut sitten jokin kosketushäiriö? Vai kaupunkilegenda?

Ehkä jätän nämä omituisuudet oman onnensa nojaan ja otan sen dieselin. Sittenpähän voin valaista teitä, heh. No, tämä kone vaikuttaa ainakin paremmalta kuin se vastaavan merkin 1.4 bensakone, jota myyjä minulle kauppasi, kun esitin hänelle dieselaiheiset kysymykseni...
User avatar
Webmastaah
Kunniajäsen
Posts: 1197
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:39

Vs: Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by Webmastaah »

Kiitos, kiitos! Potkikaas sitten pois, jos roikun täällä riesaksi asti... ;)
Hyvä vaan että joku kirjoittaa, ei täällä ole ikinä liikaa liikennettä, viime aikoina on ollut tavallistakin hiljaisempaa... Auttaiskohan pikku tööttäys Nissanilla :>
Mitään ennoo ottanut!
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by KimmoT »

Joo, onneksi se tekniikka on tosiaan kehittynyt tuosta 70-80 luvun turbosaabeista :>

Elikkäs nämä ns. turbon "katomaiset" johtuvat yleensä jostakin turboviasta ja varoventtiili tiputtaa turbon pois pelistä kun ahdot kasvavat liian suureksi. Esim. Teamimme jäsen Janne K:lla oli tuon Golfin TDI-koneen kanssa juuri tuollaisia ongelmia (115 hp turbo). Kuitenkin ongelmat hävisivät kun turbo puhdistettiin jollakin "turbopajalla", myös Jannen Golfissa oli tuo MAF viallinen.

Kuitenkaan en yleistäisi näitä turbokoneen ongelmia koskevaksi kaikkia koneita. Kyllähän noissakin niitä "huonoja" yksilöitä varmasti on mutta on noita koneita jo niin paljon tehty että ns. lapsentaudit on varmasti karsittu pois. Joten kyllä huoletta turbon uskaltaa ostaa! :)

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
Petri
Jäsen
Posts: 193
Joined: Sat May 01, 2004 01:39
Location: Suomussalmi
Contact:

Vs: Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by Petri »

Korjatkaa Vag ammattilaiset, mutta eikö tuo vw-polonkin turbo ole matalapaine turbo?
Lieneekö välijäähdytinkin?
Ovat nuo turbon ahtopaineet senverran pienet, ettei turbon kestämisessä luulisi olevan mitään ongelmaa.
80-luvun Saabeissahan oli korkeapaine turbo ja niidenkin ongelmat esiintyivät niillä kuskeilla jotka unohtivat jäähdyttää turboa kovemman ajon jäljiltä.

Varmaankin hyvän ostoksen olet tehnyt.
Onnea vaan :)
"Asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin Ellun kanat"
User avatar
mrbean
Jäsen
Posts: 124
Joined: Tue Sep 16, 2003 19:20
Location: Ylivieska

Vs: Kuinka pitkälle turbodieselillä pääsee?

Post by mrbean »

Jostain olen lukenut että 1.9 tdi ahtopaineet on vain 0.6 bar. 90 heppasessa ei ole välijäähdytintä ei ainakaan isännän autossa ole ja siinä on juuri tuo 90 turbodiesel.
Saabit on minun mielestä taas oma kategoriansa kun ne on sieltä 80-luvulta. Ei saabeissakaan ole vakiona kuin 0.7 ahtopaineet välijäähdytetyssä versiossa muistaakseni 0.8.
Saabin inssit on etsineet varmuutta ja on sitä tullut tietääkseni vuosien varrella.
Tuttu on saab ihmisiä henkeen ja vereen ja omistaa tällä hetkellä kaksi turbo 900:ta ja kolme 99 turboa.
KU MÄ OON ISO NIIN SIT MÄ OSTAN TÄMMÖSEN
Post Reply