Page 1 of 2

Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Thu Dec 04, 2003 16:26
by KimmoT
Nyt olis Skodaan tarjolla käytetyt madallusjouset. Paljokos olisi sopiva hinta n. 38 tkm ajetuista Intraxin -30mm madaltavista jousista? Luulisin että uusien hinta on noin 220 EUR.

Ja joko madallusjouset on noilla kilometreillä loppuun ajetut?


Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Thu Dec 04, 2003 16:50
by Harri
Enpä uskoisi et olis loppuun ajetut noilla kilometreillä.
Riippuu tietysti vähän ajajasta *) Tuo intrax on tietääkseni aika suosittu ja hyvä merkki.. ei kylläkään itsellä ole kokemusta mutta varmaan toimii :)

tuolla muutamella sivulla joku kaupitteleen golf3 -40mm, 20tkm ajettua jousi satsia hintaan 40e.. merkistä ei ole kyllä tietoa.

Vaikea kyllä sanoa hintaa niille jousille.. mutta luulisin että n.100e ois kohtalainen!!

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Wed Dec 10, 2003 13:39
by KimmoT
Do diin, nyt on jousisarja ostettu, hintaa sarjalle tuli 60 EUR + postikulut :D

Nyt vaan kesää odottelemaan, että saa asennettua jouset alle, pitääkin tässä miettiä vaihtaako iskarit samalla vai ajeleeko vuoden päivät vielä noilla orkkis iskareilla...


Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Wed Dec 10, 2003 20:49
by Jukka
Kokemuksesta sanon että vaihda myös iskarit.

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Thu Dec 11, 2003 09:26
by MakeS
Jos päädyt vaihtamaan nuo iskarit niin tiedän yhden kaverin joka vaihtoi Bilsteinin iskarit Mikan Golfiin.Edustaa ko. iskareita Jns:ssa jollainlailla??? Hinta oli ainakin jotain ihan muuta kuin Bromanilla... :surpr

Laittoi myös paikoilleen kuhtuu hinnalla, velipoika ei tarvinnut kuin tupakkia poltella vieressä. :glad

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Thu Dec 11, 2003 09:36
by KimmoT
Make: Tuo pitääkin painaa mieleen, olenkin ajatellut Bilsteinin iskareita (tai sitten Konin). Myös tuo paikalleen laittaminen kiinnostaa, en ajatellut nimittäin itse alkaa värkkäämään noiden jousien kanssa.

Sit pitää vaan käydä tuo auto muutoskatsastamassa. Näisssä uudemmissa pirseissä pitää käydä konttorilla jousien TUV-todistuksen sekä pyörän kulmien säätötodistuksen kanssa. Merkkaavat sitten rek.otteeseen, että madallus on laillinen... tämä pitänee tehdä, ettei tule vahingos sattuessa ongelmia vak. yhtiön kanssa...


Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Thu Dec 11, 2003 17:38
by Jukka
Itsellä on tällähetkellä Koni Sport iskarit, mutta tekeillä on Bilsteinin Motorsport säädettävillä tolpilla.
Konit on ihan jees, ei mitää valittamista.

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Fri Dec 12, 2003 02:53
by mrbean
Ihan pakko ny tänne kirjottaa ku on noista madallusjousista puhe. mä ostin nykyisen kulkupelini ja myyjä kehu et siinä on sit madallus sarja(edellisen myyjän mukaan). Noh...iskarit alko vedellä viimesiään ja katsastus ukko oli samaa mieltä. ei kun iskarit vaihtoon. noh samalla päätin tilata -40mm jousisarjan. noh vaihdon aika sit tuli ja otin työn alle etuiskarit. Otin hanttarin puolelta paketin irti ja pistin palasiksi. Niin se madallus sarja sit oli gerniläinen(siis mallia rälläkkä) sen kyl huomas ajossa. niin ja edessä oli toisella puolen öljyiskarit ja toisella puolen kaasuiskari. Noh avasin sit uuden iskaripaketin ja siel oli patruuna. Ei ku jousijalkaa purkamaan. eihän se purkautunu ku siihen oli vaihdettu joskus uudemman jousijalka eli iskari oli samassa. siinävaiheessa vitutus nousi huippuunsa. ei ku kasan kanssa varaosaliikkeelle ja vaihtamaan. Tiskin takaa tuumattiin et on tilaus tavaraa menee viikko. voi vit... en voi enää paremmin sanoa. noh auto sit seiso viikon tallissa palasina. Iskarit vihdoinkin tuli hei ei muuten menny ku kaks päivää. oli mies sillon onnellinen. Iskarit sain vaihdettua ja jouset vaihdoin myös samalla. tuli muutakin remonttia tehtyä autoon silläaikaa. no ajelin auton viimeinkin katsastukseen ja katsastus ukolle sanoin sit hallissa et nii minä laitoin tähän madallus jouset et se pitäs muutoskatsastaa niille. vastaus tuli näin. niinhän se pitäs mut ei toi niin paljoo madalla. eihan toi ees raavi maata. mulla repes monttu auki. ai et sillonko se pitää muutosskatsastaa jos auto ruopii maata. tälläistä taällä kertaa. niin jos se tyyppi seuraavassa katsastuksessa vaatii muutoskatsastusta autooon nii mä tuumaan et eihän se edes raavi maata.

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Fri Dec 12, 2003 08:02
by MakeS
Jukka: Tekeekö Juvonen sulle tuon Volvon alustan???

On kyllä sarjassamme ammattimiehiä.."joitain" rataautoja rakentaneena.. :thmbup

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Fri Dec 12, 2003 09:34
by Webmastaah
Pistänpäs minäkin lusikkani tähän iskarisoppaan...

Nissanissa meni aikoinaan kolmet iskarit vajaan puolen vuoden aikana ihan normaalikäytössä (tai olisi mennyt enemmänkin jos olisin jaksanut niitä vaihtaa).

Paras oli se, kun vaihdoin iskarit taktisesti muutaman päivän ennen katsastusta ja varovasti kituuttelin niillä ajella ettei vaan ehdi hajota ennen katsastusta. Nooh, auto meni läpi, ja vähän aikaa katsastuksen jälkeen Mako tuli pajalle, pompotteli Nissanin perää kuin koripalloa ja sanoi: "Vaiha ihmeessä nuo iskarit, ne on hengenvaaralliset!". Oiskohan olleet noin 3 viikkoa vanhat silloin ja jousetkin oli vaihdettu samalla... *) Että sepä niiden kestävyydestä! Joka kerran vaihdoin vielä merkkiä, ettei ollut edes yhden merkin iskarit.

Lopulta löysin ratkaisun, millä iskarit on saanut kestämään yli 4 vuotta: Marssin Mustaan Pörssiin, tilasin 6 kpl 15" subeja, sitten Palavaneriin hakemaan riittävästi paksua vaneria ja loppusilaukseksi vielä 4 kpl Optiman akkuja. Sitten pientä laskeskelua kustomjousien arvoista ja moiset tilaukeen että saadaan auto vaateriin. Sen jälkeen vaan katsastamaan Nissania kaksipaikkaiseksi. Tämän alustasarjan jälkeen ei ole tarvinnut iskareita vaihtaa, itse asiassa iskarit ovat autossa vain sen takia että jarruletkut ei katkea ulosjoustossa... :> Tokkopa lie iskareissa enää mitään sisälläkään? ;)

Nissani on muuten paljon parempi ajettava kuin vakiona, ei pienintäkään koripalloefektiä ja joustot on jämäkät (matalaprofiilikumeilla ehkä vähän liiankin). Mutkiin nyt ei ihan kannata kanttailla urku auki, mutta eipä se mikään rata-auto olekaan...

Vähän niinkuin Speden "Koeputkiaikuinen" -leffassa, kun Mutikainen osti miljoonaluokan veneen, joka kulkee niin kovaa ettei itikat pysy mukana. Totesi vaan, että "Tulipahan pirun kalliiksi, mutta eipä syöneet itikat enää..."

Nooh, on tuohon painevarustukseen muitakin syitä, mutta tää voisi olla hyvä perustelu niille jotka ei ymmärrä miksi ihan asiallinen perheauto piti tuhota paineen alttarille... Uskoisivatkohan?

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Fri Dec 12, 2003 16:19
by Harri
Itse vaihdoin myös iskarit samalla kun madalsin.!
Laitoin sachs merkkiset vahvistetut kaasuiskarit sekä -35mm tiputtavat vieterit :)
On kohtalaisen hyvä ajaa 205/45/16 renkaillakin.. vähän ehkä pintakova mutta hyvässä matkanopeudessa alusta alkaa toimia :D

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Sat Dec 13, 2003 21:29
by KimmoT
Oheisen linkin takaa löytyy tietoa auton muutoskatsastustarpeesta alustamuutoksen yhteydessä.

http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php


Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Mon Dec 15, 2003 19:21
by Jukka
Yep, Juvonen tekee tuon alustan :D . Jarmon vaimo on nääs työkaveri. Pitäis tulla tosi hyvä alusta.

Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Tue Dec 16, 2003 14:59
by KimmoT
Elikkäs tuo linkitetty prosyyri kertoo lyhykäisyydessään sen, että jos omistat uudemman kuin -96 auton niin alusta on muutoskatsastettava.

Tuo 51 mm on madalluksen maksimi, eli periaatteessa yli 51 mm madallukset ovat laittomia, ja maavaran on kuitenkin oltava väh. 80 mm alustan alimmasta kohdasta mitattuna (esim. pakoputki) eli roiskeläpät ja spoilerit voivat olla näin ollen alempanakin :D


Vs: Käytettyjen madallusjousien hinta

Posted: Tue Dec 16, 2003 14:59
by SecondWave
Tahtooko tuo Kimmon laittaman linkin prosyyri kertoa että jos madallus on yli 51mm pitää muutoskatsastaa. Näin lyhykäisyydessään.

Ite madalsin 40mm viime alku kesästä ja aattelin että pitäs kai se muutoskatsastaa nyt seuraavassa katsastuksessa eli helmikuussa viimestään. Mun madallus tehtiin Kilen sarjalla ja vaihdon yhteydessä huomattiin että toinen etuiskari on paskana ja paremman tavaran puutteessa piti laittaa sitten eteen jotkut saksalaiset isakaritn (merkkiä en just nyt muista) Mutta ihan hyvinhän nuo ovat toimineet tähän asti ei valittamista.

no pitää nyt sitten katsastuksessa kattoa mitä se katsastus mies sattuu sanomaan madalluksesta.

tuo Mikan kokemus oli aika hupaisa tuosta muutoskatsastuksesta :D