Talvirenkaista

Autoihin/autoiluun liittyvät kommentiti, ongelmat, kokemukset, vihjeet, yms

Moderator: Moderaattorit

Post Reply
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Talvirenkaista

Post by KimmoT »

Talven lähestyessä ihmetelläänpä millaisilla renkailla matkaa tuulessa ja tuiskussa taitetaan...

Minä itse olen valan vannonut kitkarengaskäyttäjä... joskus Opel aikoina kitkat autooni sain hommattua, kyllä ne matka-ajossa/lumella ovat ykköset, tietysti pitää sitten jäällä/liukkaalla muistaa, että on kitkat alla, muuten joutuu vaikeuksiin.

Viime talven Skodalla ajelin myös kitkat alla. Nyt renkailla pääsi ihan uusiin ulottuvuuksiin kun autossa on ABS-jarrut ja luistonesto (Skoda jopa talvella pyrkii sutimaan :D ). Enää ei edes talvella ohituksissa tule niiä pidon menetyksiä kun luistonesto huolehtii asiasta..

Tietysti on hyvä että osa ihmisistä ajaa nastoilla, muuten kitkoilla ei pääsisi kaupungissa minnekkään!

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
SecondWave
Jäsen
Posts: 609
Joined: Fri Sep 12, 2003 07:45
Location: Joensuu
Contact:

Vs: Talvirenkaista

Post by SecondWave »

niin siis eikös se yleinen mielipide ole niin että kitkat ovat kaupunki renkaat ja nastat ne maaseutu renkaat, mutta toisinpäinhä se kuitenkin on!

No itse ajelen nastoilla kun viime syksynä rengaskauppaan kävelin niin ei juuri sattunut heillä olemaan enää yhtään kitkoja minun vanteilleni jäljellä, niin piti nastat ostaa...

minulla kun on ollut tapana ostaa mitä olen meinannut eikä juoksennella kaupasta toiseen etsimässä =)
-pepa the postmaster a.k.a petri pakarinen-
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Talvirenkaista

Post by KimmoT »

Uusimmassa TM:ssä testailivat talvirenkaita. Kyllä siinä nuo piikilliset kumit pesivät nuo kitkat mennen tullen. Testissä kerrottiin, että kitkat soveltuvat parhaiten lumisille teille missä ei ole paljon liikennettä (esimerkkinä oli lappi) sekä matka-ajoon. Piikilliset renkaat taas paljon kaupungissa ajeleville, kadut kiillottuvat jäällä kun paljon autoja liikkuu eikä kitka siinä pidä...

Henkilökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että kitkat soveltuvat hyvinkin kaupunkiin, paitsi pari kertaa olen kyllä ollut Oulun mukulakivikolla pulassa kun auto ei meinaa lähteä paikaltaan liikkeelle kun on niin liukasta...

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
mrbean
Jäsen
Posts: 124
Joined: Tue Sep 16, 2003 19:20
Location: Ylivieska

Vs: Talvirenkaista

Post by mrbean »

ite oon vannoutunu nastojen käyttäjä ku tahtoo noi tiet olla niin pirun liukkaita tääl pohjoses varsiki oulussa. mukulakivikadut pitäs lailla kieltää ku niillä liukastellaan talvella ihan urakalla. Ei siinä tahdo pitää edes nasta. Oon kyl miettiny et saattas ne kitkat olla siinä asiassa hyvät et ne ei metelöi nii kauheesti matka ajossa. Mut onko ne sen arvoset ku en osaa sanoo. Ei nimittäin oo hirveesti nastattomasta kokemuksia. Taitaa Kimmokin olla samaa mieltä mun kanssa siitä et melutaso vähenee.
KU MÄ OON ISO NIIN SIT MÄ OSTAN TÄMMÖSEN
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Talvirenkaista

Post by KimmoT »

Kyllä tosiaan melutaso tippuu aikas paljon. Suurin ero on keväällä ja syksyllä kun on paljon puhdasta asfalttia. Itselläni pitää kesärenkaat lähes yhtä kovaa metakkaa kun kitkat, johtunee ilmeisesti rengasleveydestä ja kitkojen pehmeämmästä kumiseoksesta. Kohta niitä pitäisi alle alkaa suunnittelemaan, oli jo tänä aamuna seiskan jälkeen Oulussa liukasta, luistonesto "yski" lähes joka liikennevaloissa... tääl oli nimittäin yöllä sellaiset 5 astetta pakkasta...

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
User avatar
mrbean
Jäsen
Posts: 124
Joined: Tue Sep 16, 2003 19:20
Location: Ylivieska

Vs: Talvirenkaista

Post by mrbean »

Kai ne on talvirenkaat käytävä ostaa ku tahtoo olla se talvirengas politiikka vähän huono. Tietäs vaan mitkä ostaa.
KU MÄ OON ISO NIIN SIT MÄ OSTAN TÄMMÖSEN
User avatar
KimmoT
Kunniajäsen
Posts: 625
Joined: Fri Aug 29, 2003 11:42
Location: Kontiolahti
Contact:

Vs: Talvirenkaista

Post by KimmoT »

Edellisessä TM:ssä oli talvirengastesti (siis uusin ilmestyi eilen...) siinä tietysti on suuntaa renkaille jos haluaa sijoittaa kunnon kumeihin... testin tais voittaa uusi Nokian Hakkapeliitta 4 (nasta), kitkarengasvoittajaa en muista...

"Kun olet pulassa mumise, kun olet kusessa delegoi!"
Post Reply